Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă elaborează anual Planul Naţional de formare profesională, având în vedere atribuţiile conferite de legislaţia în vigoare. Principiile care stau la baza elaborării Planului Naţional de Formare Profesională sunt în conformitate cu obiectivele strategice ale Uniunii Europene în perspectiva Europa 2020 – O strategie europeană pentru creştere inteligenţă, durabilă şi favorabilă incluziunii şi a Strategiei Europene de Ocupare. Politica de formare profesională se află în centrul preocupărilor europene, fiind înscrisă în Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene. De asemenea, dreptul la educaţie este reiterat şi de Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene, care precizează că „orice persoană are dreptul la educaţie, precum şi la accesul la formare profesională şi formare continuă”.
Planul Naţional de Formare Profesională pentru anul 2018, îşi propune următoarele obiective generale:
- dezvoltarea unei resurse umane cu un nivel înalt de calificare şi competenţe adaptate la cerinţele pieţei muncii, conform obiectivelor cuprinse în Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă 2014-2020;
- încurajarea participării largi și favorabile incluziunii a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă la programe de
formare profesională sau în procese de evaluare a competenţelor dobândite în context informal sau nonformal care să le asigure competenţele necesare pentru a răspunde cerinţelor pieţei muncii; - creșterea capacităţii de inserţie profesională prin stimularea participării tinerilor la formare profesională prin programe de ucenicie.
Obiectivele specifice ale Planului Naţional de Formare Profesională sunt:
· Creşterea nivelului de pregătire al persoanelor aparţinând grupurilor dezavantajate, cu focalizare pe următoarele grupuri ţintă:
- tineri cu vârsta sub 25 de ani;
- persoane cu vârsta peste 45 de ani;
- șomeri de lungă durată;
- femei;
- persoane cu dizabilităţi;
- romi;
- persoane din mediu rural.
· Creşterea participării la formare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, în special a şomerilor de lungă durată, greu şi foarte greu ocupabili;
· Încurajarea traseelor de formare flexibile şi a participării la procese de evaluare a competenţelor dobândite în contexte informale sau nonformale pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă;
· Întărirea cooperării în domeniul formării profesionale pentru a facilita organizarea de programe de ucenicie şi stagii la locul de muncă, cu focalizare pe grupurile țintă vulnerabile, în vederea creşterii şanselor de ocupare ale acestora.
Planul Naţional de Formare Profesională s-a elaborat pe baza propunerilor de plan dezvoltate la nivel judeţean. Aceste
propuneri au fost elaborate prin parcurgerea următoarelor etape:
1. Identificarea meseriilor/ocupaţiilor cerute pe piaţa muncii la nivel local. Acest lucru se realizează prin analiza pieței muncii la nivel local (investigarea tendinţelor de dezvoltare a economiei locale pe termen scurt, analiza nevoilor de formare profesională în mediul rural, consultarea angajatorilor cu privire la nevoile de calificare a forţei de muncă, stabilirea nevoii de formare prin consultarea directă a potenţialilor beneficiari ai formării, etc.)
2. Investigarea bazei de date proprii a AJOFM cu privire la numărul persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, deja calificate în meseriile care au căutare pe piaţa muncii.
3. Investigarea bazei de date proprii a AJOFM cu privire la locurile de muncă vacante comunicate în anul anterior şi estimarea numărului de locuri de muncă vacante şi a ocupaţiilor aferente pentru anul următor.
4. Analizarea posibilităţii de absorbţie a forţei de muncă calificată;
5. Identificarea potenţialelor disponibilizări colective;
6. Estimarea numărului de şomeri prognozaţi a se înregistra în evidenţa agenţiei;
7. Estimarea numărului de absovenţi şi a calificărilor acestora;
8. Considerarea interesului persoanelor în căutarea unui loc de muncă pentru anumite calificări/ocupaţii.
Planul Naţional de Formare Profesională pentru anul 2018 cuprinde:
– Programe de calificare pentru niveluri de calificare diferite, care se realizează prin organizarea de:
§ cursuri de calificare/recalificare
§ programe modulare care să asigure dobandirea competenţelor necesare pentru obţinerea unei calificări complete;
§ cursuri de iniţiere;
§ ucenicie;
– Organizarea de programe de formare care să asigure persoanelor cu studii medii şi superioare, dobândirea
de competenţe comune mai multor ocupaţii, în vederea creşterii şanselor de ocupare;
– Organizarea de programe de specializare sau perfecţionare;
Formarea profesională a persoanelor în căutarea unui loc de muncă se face ţinându-se seama de cerinţele de moment şi de perspectivă ale pieţei muncii şi în concordanţă cu opţiunile şi aptitudinile individuale ale persoanelor respective. De asemenea, se urmăreşte aplicarea prevederilor Recomandării Consiliului din 19 decembrie 2016 privind parcursurile de actualizare a competențelor, prin care se solicită statelor membre să asigure parcursurile de actualizare a competențelor pe baza a trei pași: evaluarea competențelor, furnizarea unei oferte de învățare personalizate, flexibile și de calitate, precum și validarea și recunoașterea competențelor dobândite. Planul Naţional de Formare Profesională are un caracter flexibil. În funcţie de schimbările apărute pe piaţa locală a muncii, se pot opera modificări în perioada de implementare prin structura pe calificări/ocupaţii. Prin urmare, se vor putea organiza cursuri în ocupaţii solicitate, altele decât cele cuprinse în plan, prin suplimentare sau înlocuire, inclusiv cu programe de pregătire în ocupaţii noi apărute pe piaţă.
Anexele Planului Naţional de Formare Profesională pentru anul 2018:
- Raport-formare-ianuarie-2018
- Raport-formare-februarie-2018
- Raport-formare-martie-2018
- Raport-formare-aprilie-2018
- Raport-formare-mai-2018
- Raport-formare-iunie-2018
- Raport-formare-iulie-2018
- Raport-formare-august-2018
- Raport-formare-septembrie-2018
- Raport-formare-octombrie-2018
- Raport-formare-noiembrie-2018
- Raport-formare-decembrie-2018