Modelul documentelor pentru plata
șomajului tehnic a fost aprobat de ministrul muncii și solidarității sociale
Modelul tipizat al documentelor necesare angajatorilor pentru plata
indemnizaţiei de şomaj tehnic reglementat de Ordonanța de Urgență nr.36/2022
privind stabilirea unor măsuri de protecție socială a salariaților în contextul
conflictului armat din Ucraina, precum și ca urmare a sancțiunilor
internaționale aplicate Federației Ruse și Belarusului a fost aprobat prin
ordinul Ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 705 publicat în
Monitorul Oficial din 20 aprilie 2022
Luând în considerare faptul că activitatea unor angajatori a fost afectată
ca urmare a declanșării conflictului din Ucraina și impunerii sancțiunilor
economice la nivel internațional împotriva Federaţiei Ruse şi a Belarusului, a
fost aprobată OUG 36/2022, prin care se instituie posibilitatea ca salariații
acestor firme să beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic, din bugetul
asigurărilor pentru şomaj, începând cu data de 7 aprilie 2022 și până la data
de 31 decembrie 2022.
Indemnizația de șomaj tehnic se va acorda salariaților al cărui contract
individual de muncă este suspendat temporar din iniţiativa angajatorului,
conform art.52 alin (1) lit c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, și se
stabilește ca valoare brută la 75% din salariul de bază corespunzător locului
de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut
prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 nr.
318/2021.
Categoriile de salariaţi care beneficiază de prevederile OUG 36-2022 sunt:
– salariaţii angajatorilor afectaţi economic în mod direct sau indirect ca
urmare a conflictului din Ucraina și impunerii sancțiunilor economice la nivel
internațional împotriva Federaţiei Ruse şi a Belarusului şi care înregistrează
o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 20% raportat la încasările
realizate în luna ianuarie 2022 sau la încasările realizate în luna similară a
anului 2021,
– salariaţii angajatorilor supuşi sancţiunilor internaţionale care au
fondurile sau resursele economice blocate prin ordin emis de preşedintele ANAF.
Indemnizația de șomaj tehnic se va calcula şi se va acorda proporţional cu
numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă sau redusă temporar.
Documentele necesare acordării sumelor necesare plăţii indemnizaţiei de
şomaj tehnic angajatorilor se depun de către angajator prin poştă electronică
la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv:
– cererea datată şi semnată de
către reprezentantul legal al firmei însoțită de o declarație pe propria
răspundere din care să reiasă că au fost afectați în mod direct sau indirect de
imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu operatori economici din
Ucraina, Federația Rusă și Belarus, ca urmare a efectelor generate de
conflictul armat din Ucraina;
– balanţa de venituri şi
cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizaţia, precum şi cea
la care se raportează diminuarea sau, după caz, copia ordinului de blocare a
fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancţiunilor internaţionale,
emis de preşedintele ANAF;
– lista persoanelor care
urmează să beneficieze de această indemnizaţie.
Modelul cererii, al declarației pe propria răspundere, precum și al listei
persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic se pot
descărca în format editabil pe site-ul www.anofm.ro , secțiunea “Formulare
angajatori”.
Biroul de presa- AJOFM Vaslui