Având în vedere prevederile OUG nr.92/2020, ale Ordinului
nr. 457/2020 privind aprobarea modelului documentelor prevăzute la art. II
din OUG nr. 92/2020, actualizat,
precum și ale Ordinului nr. 456/2020
pentru aprobarea Procedurii de acordare a sumelor prevăzute de art. III alin.
(1) şi (2) din OUG nr. 92/2020,
1. Pentru aplicarea Art.I-II începând cu
data de 1 iunie 2020,
angajatorii care au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din OUG nr.
30/2020 sau angajatorii ai căror angajaţi au avut CIM suspendate în baza art.
52 alin.(1) lit.c) din Legea nr. 53/2003 actualizată şi nu au beneficiat de
prevederile OUG nr.30/2020, în perioada stării de urgenţă sau alertă, pot
solicita decontarea a 41,5%
din salariul de bază brut, pentru o perioadă de trei luni, cu
obligaţia menţinerii
raporturilor de muncă până la data de 31
decembrie 2020.
Aceste prevederi se
aplică numai persoanelor care au avut o durată a suspendării CIM de minimum
15 zile în perioada stării de urgenţă sau de alertă şi au beneficiat
fie de indemnizaţiile prevăzute de art. XI şi XV din OUG nr. 30/2020
actualizată, fie de prevederile art. 53 din Legea nr. 53/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
În vederea decontării
sumelor, angajatorii suportă integral contravaloarea salariilor angajaţilor şi ulterior, începând cu data de
întâi până la data de 25 a lunii
următoare perioadei de raportare căreia
îi sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, cererea, declaraţia
şi lista persoanelor pentru
care beneficiază de această sumă, asumate
de reprezentantul legal al angajatorului, conform formularelor prevăzute în Ordinul nr. 457/2020 actualizat.
Decontarea a acestor sume se efectuează în termen de cel mult 10
zile de la data îndeplinirii de către angajatori, potrivit legii, a
obligaţiilor declarative şi de plată aferente veniturilor din salarii şi
asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.
Cererile și
documentele doveditoare se vor completa, scana și înregistra exclusiv pe platforma aici.gov.ro, de unde se va
acorda un număr de înregistrare. Solicitările intrate prin mail, pe alte canale
de comunicare, vor fi returnate, pentru evitarea dublei înregistrări.
Rugăm atenție deosebită la corectitudinea CUI și a contului bancar declarate în cerere, precum și la:
·
Respectarea modelelor tipizate de
documente stabilite prin legislație;
·
Similitudinea sumei solicitate prin
cerere cu cea din listă;
·
Corectitudinea calculului din listă,
respectiv 41,5% din cuantum salar de bază brut
corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 2253 lei(CSMB) ;
·
Îndeplinirea obligaţiilor declarative
şi de plată aferente veniturilor din salarii şi asimilate salariilor din
perioada de raportare pentru care se face solicitarea;
·
Semnarea documentelor de către
administrator/reprezentant legal prin semnătura electronică;
·
Corespondența elementelor din listă cu
cele din Revisal(perioada suspendării, respectarea perioadei de minimum 15 zile
de suspendare pe art. 52 alin(1) lit. c) în perioada stării de urgență/alertă, articol
suspendare/respectare condiții încheiere CIM actual, etc.)
·
Certificarea de către angajator pentru
conformitate cu originalul a documentelor depuse;
2.Pentru
aplicarea
Art.III, angajatorii care în perioada 1
iunie 2020-31 decembrie 2020 încadrează în muncă, pe perioadă
nedeterminată, cu normă întreagă, persoane în vârstă de peste 50 de ani ale căror raporturi de muncă au încetat din motive
neimputabile lor, în perioada stării
de urgenţă /de alertă, înregistraţi
ca şomeri în evidenţa agenţiei, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană
angajată din această categorie, 50%
din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
Angajatorii care încadrează în muncă, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioadă
nedeterminată, cu normă întreagă, persoane cu vârsta cuprinsă între 16 şi 29 de ani înregistraţi
ca şomeri în evidenţa agenţiei, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană
angajată din această categorie, 50%
din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
Aceste sume se
acordă pentru plata salariului, proporţional cu timpul efectiv lucrat de
salariat şi nu se cumulează, pentru acelaşi angajat, cu subvenţiile încheiate
în temeiul art. 80, 85 şi 93^4 din Legea nr. 76/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
Nu beneficiază de aceste sume următorii angajatori:
a) instituţii şi autorităţi publice,
astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002
privind
finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prin
Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) angajatorii
care la data solicitării acordării acestor sume se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau restricţii asupra acestora din alte motive decât cele generate
de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Angajatorii depun prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe adresa de mail ajofm@ms.anofm.ro,
următoarele documente semnate
cu semnătura electronică:
a) cerere
tipizată;
b) declaraţie
pe propria răspundere, dată prin reprezentantul legal, dintre care să rezulte
că nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. VI din OUG 92/2020;
c) copia actului
de identitate;
d) actul în
baza căruia s-a făcut încadrarea în muncă, în copie.
e) inprimatul
de convenție completat, împreună cu tabelul nominal cu persoanele încadrate în
muncă;
Documentele care se solicită în copie, sunt certificate pentru conformitate cu originalul de către angajatori.
Rugăm atenție deosebită la corectitudinea CUI și a contului bancar
declarate în cerere, precum și la:
·
Respectarea modelelor tipizate de documente stabilite
prin legislație;
·
Corectitudinea calculelor;
·
Îndeplinirea la termenele legale a obligaţiilor
declarative şi de plată aferente veniturilor din salarii şi asimilate
salariilor;
·
Semnarea documentelor de către
administrator/reprezentant legal prin semnătura electronică;
·
Corespondența elementelor din documente cu cele din
Revisal(încetare CIM în perioada stării de urgență/alertă, articol
încetare/respectare condiții încheiere CIM actual, etc.)
·
Certificarea de către angajator pentru conformitate cu
originalul a documentelor depuse în copie;
Sumele lunare se acordă în termen de 15 zile lucrătoare
de la data de 1 a lunii următoare expirării termenului de depunere a
documentelor necesare pentru verificarea şi acordarea acestor sume.
Ulterior, pentru verificarea respectării în continuare a
condițiilor şi acordarea sumei lunare, angajatorii depun până la data de 25
inclusiv a lunii următoare lunii pentru care solicită această sumă, prin
mijloace electronice de transmitere la distanţă, la adresa de mail ajofm@ms.anofm.ro, câte un tabel
nominal întocmit potrivit modelului actualizat, prevăzut în procedură,
însoţit de pontajul şi statul de
plată pentru luna respectivă, extras, în copie certificată de angajator pentru conformitate cu
originalul.