Au fost aprobate și publicate procedurile, inclusiv formatul documentelor și
obligațiile specifice ale angajatorilor, ONG-urilor și autorităților, pentru
facilitarea integrării persoanelor cu dizabilități pe piața muncii.
Ordinul nr. 28/11 din 2025, emis de președintele Autorității Naționale pentru
Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) și de președintele
Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), care reglementează
aplicarea prevederilor art. 78 alin. (2²)-(2⁴) din Legea nr. 448/2006 privind
protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, a fost publicat
Monitorul Oficial nr.68 din 28.01.2025.
Potrivit prevederilor legale, entitățile publice și private care au cel puțin 50 de
angajați sunt obligate să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel
puțin 4% din numărul total de angajați. Pentru respectarea acestei obligații,
angajatorii trebuie să transmită, printr-o cerere scrisă, o solicitare de sprijin către
cel puțin trei organizații nonguvernamentale, care potrivit statutului acestora,
prestează servicii în folosul persoanelor cu dizabilități.
Cererea trebuie transmisă organizațiilor nonguvernamentale în termen de 10 zile
de la data la care angajatorii devin obligați, conform legislației, să angajeze
persoane cu dizabilități. Modelul cererii este prevăzut în Anexa nr. 1 a Ordinului
28/11/2025.
La rândul lor, organizațiile nonguvernamentale sunt obligate să informeze
persoanele cu dizabilități cu privire la oportunitățile de angajare, calificările sau
competențele necesare ocupării posturilor vacante, condițiile de angajare, datele
de contact ale angajatorilor și ale agenției pentru ocuparea forței de muncă din
raza teritorială în care se află sediul angajatorilor.
După primirea răspunsului de la organizațiile nonguvernamentale, angajatorii vor
stabili procedura de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilități în măsura în
care acestea dețin calificările sau competențele necesare ocupării posturilor
vacante.
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ pagina 2 din 2
Str. Avalanşei, nr. 20-22, Sector 4, București
Tel.: +4 021 303 98 31; Fax: +4 021 303 98 38
e-mail: anofm@anofm.gov.ro; mass.media@anofm.gov.ro
www.anofm.ro; www.facebook.com/fiiinformat; www.twitter.com/FIIINFORMAT
Totodată, în vederea comunicării posturilor vacante destinate persoanelor cu
dizabilități, angajatorii sunt obligați să transmită la ANPDPD și la agențiile pentru
ocuparea forței de muncă din raza teritorială în care se află sediul social cererea
scrisă, precum și dovada transmiterii acesteia către organizaţiile
nonguvernamentale.
Ordinul mai prevede ca angajatorii să transmită anual, până la 31 ianuarie pentru
anul anterior, o situație centralizată a funcţiilor ocupate de persoanele cu
dizabilităţi angajate şi un inventar al competenţelor solicitate la angajare. Modelul
acestei raportări este prevăzut în Anexa nr. 2 a Ordinului nr. 28/11/2025.
Textul complet al Ordinului nr. 28/11/2025, anexele sale și link-urile pentru
Registrul Național ONG, gestionat de Ministerul Justiției, precum și pentru
Registrul național al furnizorilor de servicii de ocupare (activi), acreditați de
ANOFM, pot fi accesate pe site-ul ANOFM, www.anofm.ro, la secțiunea
„Legislație” (https://bit.ly/4aFlXNR.)