Temei
legal:
– ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 92 din 28 mai
2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaţilor şi
angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea
coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru modificarea unor acte normative;
– Ordinul nr. 457 din 3 iunie 2020 privind aprobarea modelului documentelor
prevăzute de art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaţilor
şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de
răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru modificarea unor acte
normative, cu modificarile si coompletarile ulterioare.
Prevederile
legale sunt aplicabile de la data de 1 iunie 2020.
Beneficiari:
1) Angajatorii ai
căror angajaţi au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2020;
2) Angajatorii ai căror angajaţi au avut contractele individuale de muncă
suspendate în conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea
nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi nu au beneficiat de prevederile art. XI din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 30/2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
59/2020, cu completările ulterioare, în perioada stării de urgenţă sau alertă.
Facilitate:
Decontarea unei
părţi din salariu, suportată din bugetul asigurărilor pentru şomaj,
reprezentând 41,5% din salariul de bază brut corespunzător locului de muncă
ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de
Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu
modificările ulterioare, pentru o perioadă de trei luni.
Facilitatea se aplică numai pentru persoanele care au avut o durată a
suspendării a contractului individual de muncă de minimum 15 zile în perioada
stării de urgenţă sau de alertă.
Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate, dintre care cel puţin unul
se află sub incidenţa restricţiilor stabilite prin acte ale autorităţilor
competente, optează fie pentru aplicarea prevederilor referitoare la decontarea
unei parti din salariu, fie pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic,
pentru domeniile de activitate pentru care se mentin restricţiile!!!
Etape:
1) Angajatorii suportă integral contravaloarea salariilor angajaţilor pentru
care se va solicita decontarea unei parti din salariu;
2) Începând cu data de întâi până la data de 25 a lunii următoare perioadei de
raportare căreia îi sunt aferente veniturile, angajatorii depun, prin mijloace
electronice, la A.J.O.F.M. Tulcea, o cerere semnată şi datată de reprezentantul
legal însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor
care beneficiază de această sumă, asumată de reprezentantul legal al
angajatorului, care îşi asumă răspunderea pentru corectitudinea şi pentru
veridicitatea datelor înscrise în documentele amintite mai sus.
Documentelor mai sus amintite, li se vor anexa copiile documentelor din care
rezulta dovada platii obligatiilor fiscale aferente perioadei de raportare (OP,
extrase de cont).
In vederea solutionarii cererii, se pot solicita si documente suplimentare (ex:
extras stat salarii, extras pontaj lunar, recapitulatie, alte documente
relevante).
Decontarea din bugetul asigurărilor pentru şomaj a sumelor se efectuează în
termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii de către angajatori.
Plata sumelor se face prin virament în conturile deschise de angajatori la
instituţiile de credit, după verificarea de către A.J.O.F.M. Tulcea a
îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (4) al art. I din OUG nr. 92/2020.
Conform alin.(1) al art. II, sumele prevăzute se acordă din bugetul
asigurărilor pentru şomaj, în limita bugetului aprobat.