CODUL DE CONDUITA ETICA ŞI PROFESIONALĂ
al AGENŢIEI JUDEŢENE PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE
MUNCĂ SIBIU
Anexă
La decizia directorului executiv nr. 65/21.02.2018
PREAMBUL
Codul de etică şi conduită
profesionala a personalului din cadrul aparatului propriu al A.J.O.F.M. Sibiu
stabileşte norme de conduită etică şi profesională şi formulează principiile
care trebuie respectate în vederea creşterii încrederii, autorităţii şi
prestigiului A.J.O.F.M. Sibiu.
La elaborarea Codului de etică şi conduită
profesională a personalului din cadrul aparatului propriu al A.J.O.F.M. Sibiu
au fost avute în vedere prevederile Legii nr.7/2004 privind Codul de conduită
al funcţionarilor publici, republicată, precum şi prevederile Legii
nr.477/2004 Codul de conduită a personalului contractual din autorităţile
şi instituţiile publice.
Cadru
legislativ
v Legea nr.188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare;
v Legea nr.7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor publici,
republicată;
v Legea nr.251/2004 privind unele
măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor
acţiuni de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei;
v Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei
în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de
afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei cu modificările şi completările
ulterioare;
v Legea nr.115/1996 privind declararea şi controlul averii demnitarilor,
magistraţilor, funcţionarilor publici şi a unor persoane cu funcţii de
conducere cu modificările şi completările ulterioare;
v Legea nr.477/2004 privind Codul de conduită a personalului contrctual
din autorităţiile şi instituţiile publice cu modificările şi completările ulterioare;
v Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea
faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare;
v Ordinul ministrului finanţelor publice nr.252/2004 pentru aprobarea
Codului privind conduita etică a auditorului intern;
v Ordinul secretariatului general al Guvenului nr.400/2015
pentru aprobarea Codului
controlului intern/managerial al entităţilor publice, cu modificările şi
completările ulterioare.
DOMENIUL DE APLICARE, OBIECTIVE,
PRINCIPII GENERALE, TERMENI
Art.1 Prezentul cod de etica şi conduită profesională reglementeazã
normele de etica, conduitã profesionalã şi integritate a funcţionarilor publici
şi personalului contractual din cadrul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei
de Munca Sibiu şi este denumit în continuare Codul de etică.
Art.2 Normele de conduitã profesionalã prevãzute de prezentul cod
de etică sunt obligatorii pentru functionarii publici şi personalul contractual
din cadrul AJOFM Sibiu.
Obiective
Art.3 Obiectivele
prezentului Cod de etică urmãresc asigurarea calitãţii serviciului public, o
bunã administrare în realizarea interesului public, precum eliminarea
birocraţiei şi a faptelor de corupţie din administraţia publică, prin:
a) reglementarea normelor de conduitã profesionalã necesare
realizãrii unor raporturi sociale şi profesionale corespunzãtoare creãrii şi
menţinerii la nivel înalt a prestigiului agentiei de ocupare si personalului
acestuia;
b) informarea publicului cu privire la conduita profesionalã
la care este îndreptãţit sã se aştepte din partea funcţionarilor publici din
cadrul agentiei de ocupare;
c) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc între
cetãţeni şi funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul agentiei
de ocupare, pe de o parte, şi între cetãţeni şi autoritatile administraţiei
publice, pe de altã parte.
Principii generale
Art.4 Principiile care guverneazã conduita profesionalã a
funcţionarilor publici şi personalului contractual din cadrul AJOFM Sibiu sunt cele
prevăzute la art.3 din Legea nr.7/2004 privind Codul de conduită a
funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare şi la art.3
din Legea nr.477/2004 privind Codul de conduită a personalului contractual din
autoritatile şi instituţiile publice, respectiv urmãtoarele:
a) supremaţia Constituţiei şi a legii,
principiu conform cãruia funcţionarii publici au îndatorirea de a respecta
Constituţia şi legile ţãrii;
b) prioritatea
interesului public, principiu
conform cãruia funcţionarii publici din cadrul agentiei de ocupare au
îndatorirea de a considera interesul public mai presus decât interesul
personal, în exercitarea funcţiei publice;
c) asigurarea
egalitãţii de tratament a cetãţenilor în faţa autoritãţilor şi
instituţiilor publice, principiu conform cãruia funcţionarii publici din cadrul
agentiei de ocupare au îndatorirea de a aplica acelaşi regim juridic în
situaţii identice sau similare;
d) profesionalismul,
principiu conform cãruia funcţionarii publici din cadrul agentiei de ocupare au
obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu responsabilitate,
competenţã, eficienţã, corectitudine şi conştiinciozitate;
e) imparţialitatea şi
independenţa, principiu conform cãruia funcţionarii publici din cadrul
agentiei de ocupare sunt obligaţi sã aibã o atitudine obiectivã, neutrã faţã de
orice interes politic, economic, religios sau de altã naturã, în exercitarea
funcţiei publice;
f) integritatea moralã,
principiu conform cãruia funcţionarilor publici din cadrul agentiei de ocupare le
este interzis sã solicite sau sã accepte, direct ori indirect, pentru ei sau
pentru alţii, vreun avantaj ori beneficiu în considerarea funcţiei publice pe
care o deţin, sau sã abuzeze în vreun fel de aceastã funcţie;
g) libertatea gândirii
şi a exprimãrii, principiu conform cãruia funcţionarii publici din cadrul
agentiei de ocupare pot sã-şi exprime şi sã-şi fundamenteze opiniile, cu
respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri;
h) cinstea şi
corectitudinea, principiu conform cãruia în exercitarea funcţiei publice şi
în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu funcţionarii publici din cadrul
agentiei de ocupare trebuie sã fie de bunã-credinţã;
i) deschiderea şi
transparenţa, principiu conform cãruia activitãţile desfãşurate de
funcţionarii publici din cadrul agentiei de ocupare în exercitarea funcţiei lor
sunt publice şi pot fi supuse monitorizãrii cetãţenilor.
Termeni
Art.5 În înţelesul
prezentului Cod de etică, următorii termeni se definesc astfel:
a) funcţionar
public – persoana numită într-o funcţie publică în condiţiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată
b) funcţie
publică – ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor stabilite de
autoritatea sau instituţia publică, în temeiul legii, în scopul realizării
competenţelor sale;
c) personal
contractual ori angajat contractual – persoana numită într-o funcţie în
autorităţile şi instituţiile publice în condiţiile legii nr.53/2003 – Codul
Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) funcţie
– ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor stabilite de autoritatea sau
instituţia publică, în temeiul legii, în fişa postului;
e) interes
public – acel interes care implică garantarea şi respectarea de către
instituţiile şi autorităţile publice a drepturilor, libertăţilor şi intereselor
legitime ale cetăţenilor, recunoscute de Constituţie, legislaţia internă şi
tratatele internaţionale la care România este parte;
f) interes
personal – orice avantaj material sau de altă natură, urmărit ori obţinut,
în mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru alţii, de către funcţionarii
publici prin folosirea reputaţiei, influenţei, facilităţilor, relaţiilor,
informaţiilor la care au acces, ca urmare a exercitării funcţiei publice;
g) conflict
de interese – acea situaţie sau împrejurare în care interesul personal,
direct ori indirect, al funcţionarului public contravine interesului public,
astfel încât afectează sau ar putea afecta independenţa şi imparţialitatea sa
în luarea deciziilor ori îndeplinirea la timp şi cu obiectivitate a
îndatoririlor care îi revin în exercitarea funcţiei publice deţinute;
h) informaţie
de interes public – orice informaţie care priveşte activităţile sau care
rezultă din activităţile unei autorităţi publice ori instituţii publice,
indiferent de suportul ei;
i) informaţie
cu privire la date personale – orice informaţie privind o persoană
identificată sau identificabilă
Loialitatea faţã de
autoritãţile şi instituţiile publice
Art.6 (1) Personalul are obligaţia de a apãra în mod loial
prestigiul instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi de
a se abţine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau
intereselor legale ale acesteia.
(2)Personalului
îi este interzis:
a) sã exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea
în legãturã cu activitatea AJOFM SIBIU, cu politicile şi strategiile acesteia
ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual. Prevederea se
aplica și după încetarea raportului de serviciu /muncă, pe o perioada de 2 ani,
dacă dispozițiile din legi speciale nu prevăd alte termene;
b) sã facã aprecieri neautorizate în legãturã cu litigiile
aflate în curs de soluţionare şi în care instituţia publicã în care îşi
desfãşoarã activitatea are calitatea de parte. Prevederea se aplica și după
încetarea raportului de serviciu /muncă, pe o perioada de 2 ani, dacă
dispozțiile din legi speciale nu prevad alte termene;
c) sã dezvãluie informaţii care nu au caracter public, în
alte condiţii decât cele prevãzute de lege. Prevederea se aplica și după
încetarea raportului de serviciu /muncă, pe o perioada de 2 ani, dacă
dispozițiile din legi speciale nu prevad alte termene;
d) sã dezvãluie
informaţiile la care au acces în exercitarea funcţiei publice, dacã aceastã
dezvãluire este de naturã sã atragã avantaje necuvenite ori sã prejudicieze
imaginea sau drepturile instituţiei ori ale unor angajați, precum şi ale
persoanelor fizice sau juridice. Prevederea se aplica și după încetarea
raportului de serviciu /muncă, pe o perioada de 2 ani, dacă dispozțiile din
legi speciale nu prevad alte termene;
e) sã acorde asistenţã şi consultanţã persoanelor fizice sau
juridice în vederea promovãrii de acţiuni juridice ori de altã naturã împotriva
statului sau a instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea.
(3) Prevederile
prezentului Cod de etică nu pot fi interpretate
ca o derogare de la obligația legală a personalului AJOFM Sibiu de a
furniza informații de interes public celor interesați, în condițiile legii.
(4) Dezvãluirea informaţiilor
care nu au caracter public sau remiterea documentelor care conţin asemenea
informaţii, la solicitarea reprezentanţilor unei alte autoritãţi ori instituţii
publice, este permisã numai cu acordul conducãtorului instituţiei publice.
Libertatea
opiniilor
Art. 7 (1) În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul
are obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei publice deţinute, corelând
libertatea dialogului cu promovarea intereselor AJOFM Sibiu.
(2) În activitatea sa,
personalul are obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lãsa
influențați de considerente personale, iar în exprimarea opiniilor,
funcţionarii publici din cadrul agentiei de ocupare trebuie sã aibã o atitudine
conciliantã şi sã evite generarea conflictelor datorate schimbului de pãreri.
Activitatea publicã
Art.8 (1) Relaţiile cu mijloacele de informare în masã se
asigurã de cãtre funcţionar public desemnat în acest sens de conducãtorul AJOFM
Sibiu, prin decizie sau fișa postului.
(2) Persoana
desemnata sã participe la activitãţi sau dezbateri publice, în calitate
oficialã, trebuie sã respecte limitele mandatului de reprezentare încredinţat
de conducãtorul AJOFM Sibiu.
(3) În cazul în care nu sunt desemnaţi în acest sens,
personalul poate participa la activitãţi sau dezbateri publice, având obligaţia
de a face cunoscut faptul cã opinia exprimatã nu reprezintã punctul de vedere
oficial al AJOFM Sibiu.
Activitatea politicã
Art.9 În exercitarea funcției publice sau a funcției
deținute, personalului îi este interzis:
a) să participe la colectarea de fonduri pentru activitatea
partidelor politice;
b) să furnizeze sprijin logistic candidaţilor la funcţii de
demnitate publicã;
c) să colaboreze, în afara relaţiilor de serviciu, cu
persoanele fizice sau juridice care fac donaţii ori sponsorizãri partidelor
politice;
d) să afişeze, în cadrul autoritãţilor sau instituţiilor
publice, însemne ori obiecte inscripţionate cu sigla sau denumirea partidelor
politice ori a candidaţilor acestora.
e) funcționarilor publici le este interzis să facă parte din
conducerea partidelor sau organizațiilor politice.
Folosirea imaginii proprii
Art.10 În considerarea funcţiei
publice deţinute, personalul are obligația de a nu permite utilizarea numelui
sau imaginii proprii în acţiuni publicitare pentru promovarea unei activitãţi
comerciale, precum şi în scopuri electorale.
Cadrul relaţiilor în
exercitarea funcţiei publice
Art.11 (1) În relaţiile cu personalul din cadrul instituţiei,
precum şi cu persoanele fizice sau juridice, personalul este obligat sã aibă un
comportament bazat pe respect, bunã-credinţã, corectitudine şi amabilitate.
(2) Personalul din
cadrul agentiei de ocupare are obligaţia de a nu aduce atingere onoarei, reputaţiei
şi demnitãţii angajaților din cadrul AJOFM Sibiu, precum şi persoanelor cu care
intrã în legãturã în exercitarea funcţiei publice, prin:
a) întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
b) dezvãluirea unor aspecte ale vieţii private;
c) formularea unor sesizãri sau plângeri calomnioase.
(3)
Personalul sã adopte
o atitudine imparţialã şi justificatã pentru rezolvarea clarã şi eficientã a
problemelor cetãţenilor și are obligaţia sã respecte principiul egalitãţii
cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, prin:
a) promovarea unor soluţii similare sau identice raportate la
aceeaşi categorie de situaţii de fapt, conform principiului tratamentului
nediferențiat;
b) eliminarea oricãrei forme de discriminare bazate pe aspecte
privind naţionalitatea, convingerile religioase şi politice, starea materialã,
sãnãtatea, vârsta, sexul sau alte aspecte.
Conduita în cadrul
relaţiilor internaţionale
Art.12 (1) Personalul care reprezintã AJOFM Sibiu în
cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de învãţãmânt, conferinţe,
seminarii şi alte activitãţi cu caracter internaţional au obligaţia sã
promoveze o imagine favorabilã ţãrii şi autoritãţii sau instituţiei publice pe
care o reprezintã.
(2) În relaţiile cu reprezentanţii altor state, personalului
îi este interzis sã exprime opinii personale privind aspecte naţionale sau
dispute internaţionale.
(3) În deplasãrile externe, personalul este obligat să aibă
o conduitã corespunzãtoare regulilor de protocol şi le este interzisã
încãlcarea legilor şi obiceiurilor ţãrii gazdã.
Interdicţia privind acceptarea cadourilor, serviciilor şi
avantajelor
Art.13 Personalul nu trebuie sã solicite ori sã
accepte cadouri, servicii, favoruri, invitaţii sau orice alt avantaj,
care le sunt destinate personal, familiei, pãrinţilor, prietenilor ori
persoanelor cu care au avut relaţii de afaceri sau de naturã politicã, care le
pot influenţa imparţialitatea în exercitarea funcţiilor publice deţinute ori
pot constitui o recompensã în raport cu aceste funcţii.
Măsuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu
prilejul unor acțiuni de protocol în exercitarea funcției publice deținute
Art.14 (1)
Persoanele cu funcții de conducere și control, celelalte categorii
de personal din cadrul AJOFM Sibiu, care au obligația să-și declare averea,
potrivit legii, au obligația de a declara și prezenta conducătorului
instituției, în termen de 30 de zile de la primire, bunurile pe care le-au
primit cu titlu gratuit în cadrul unor activități de protocol în execitarea
funcției.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin.(1):
a)
medaliile,
decorațiile, insignele, ordinele, eșarfele, colanele și altele asemenea,
primite în exercitarea demnității sau funcției;
b) obiectele de birotică cu o valoare de pana la 50 euro.
Art.15 (1) Directorul
executiv al AJOFM Sibiu va dispune constituirea unei comisii alcătuite din 3
persoane de specialitate din cadrul Serviciului Administrare buget, care va evalua
și va inventaria bunurile prevăzute la art.14 alin.(1).
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) ține
evidența bunurilor primite de fiecare persoană și înainte de finele anului,
propune conducerii AJOFM Sibiu, rezolvarea situației bunurilor.
(3) În cazurile în
care valoarea bunurilor stabilită de comisie este mai mare decât echivalentul a
200 euro, persoana care a primit bunurile poate solicita păstrarea lor, platind
diferența de valoare. Dacă valoarea bunurilor stabilită de comisie este sub
echivalentul a 200 euro, acestea se păstrează de către primitor.
(4)
În cazul în care persoana care a primit bunurile nu a solicitat păstrarea lor,
la propunerea comisiei prevăzute la alin.(1), bunurile rămân în patrimoniul
instituției sau pot fi transmise cu titlu gratuit unei instituții publice de
profil ori vândute la licitație, în condițiile legii.
(5)
Veniturile obținute ca urmare a valorificării acestor bunuri se varsă la
bugetul statului.
Participarea la
procesul de luare a deciziilor
Art.16 (1) În procesul de luare a deciziilor, personalul are obligaţia
sã acţioneze conform prevederilor legale şi sã îşi exercite capacitatea de
apreciere în mod fundamentat şi imparţial.
(2) Personalului îi este interzis sã promitã luarea unei
decizii de cãtre conducerea instituției, de către alte persoane, precum şi
îndeplinirea atribuţiilor în mod privilegiat.
Obiectivitate în
evaluare
Art.17 (1) În exercitarea atribuţiilor specifice funcţiilor
publice de conducere, personalul are obligaţia sã asigure egalitatea de şanse
şi tratament cu privire la dezvoltarea carierei în funcţia publicã pentru personalul
din subordine.
(2) Personalul de conducere are obligaţia
sã examineze şi sã aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competenţei
profesionale pentru personalul din subordine, atunci când propune ori aprobã
avansãri, promovãri, transferuri, numiri sau eliberãri din funcţii ori
acordarea de stimulente materiale sau morale, excluzând orice formã de
favoritism ori discriminare.
(3) Se interzice personalului de conducere
sã favorizeze sau sã defavorizeze accesul ori promovarea în funcţia publicã pe
criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu
principiile prevãzute la art. 4 din prezentul Cod de etică.
Folosirea abuziva a prerogativelor
de putere publicã de catre functionarii publici din cadrul agentiei de ocupare
Art. 18 (1) Este interzisã folosirea de cãtre personalul AJOFM Sibiu a prerogativelor
funcţiei publice deţinute în alte scopuri decât cele prevãzute de lege.
(2) Prin
activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de elaborare a proiectelor de
acte normative, de evaluare sau de participare la anchete ori acţiuni de
control, personalului din cadrul agentiei de ocupare îi este interzisã urmãrirea
obţinerii de foloase sau avantaje în interes personal ori producerea de
prejudicii materiale sau morale altor persoane.
(3) Personalului îi este interzis sã foloseascã
poziţia oficialã pe care o deţine sau relaţiile pe care le-au stabilit în exercitarea
funcţiei publice, pentru a influenţa anchetele interne ori externe sau pentru a
determina luarea unei anumite mãsuri.
(4)
personalului îi este interzis sã impunã altor
funcţionari publici sã se înscrie în organizaţii sau asociaţii, indiferent de
natura acestora, ori sã le sugereze acest lucru, promiţându-le acordarea unor
avantaje materiale sau profesionale.
Utilizarea resurselor publice
Art.19 (1) Personalul este obligat să asigure ocrotirea
proprietãţii publice şi private a statului şi instituției, sã evite producerea
oricãrui prejudiciu, acţionând în orice situaţie ca un bun proprietar.
(2) Personalul are obligaţia
sã foloseascã timpul de lucru, precum şi bunurile aparţinând AJOFM Sibiu numai
pentru desfãşurarea activitãţilor aferente funcţiei publice deţinute.
(3) Personalul
trebuie sã propunã şi sã asigure, potrivit atribuţiilor care le revin,
folosirea utilã şi eficientã a banilor publici, în conformitate cu prevederile
legale.
(4) Personalul care desfãşoarã activitãţi
publicistice în interes personal sau activitãţi didactice le este interzis sã
foloseascã timpul de lucru ori logistica
instituţiei publice pentru realizarea acestora.
Limitarea participãrii la achiziţii, concesionãri sau închirieri
Art.20 (1) Personalul poate
achiziţiona un bun aflat în proprietatea privatã a statului sau a unitãţilor
administrativ-teritoriale, supus vânzãrii în condiţiile legii, cu excepţia
urmãtoarelor cazuri:
a) când a luat cunoştinţã, în cursul sau ca urmare a
îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor
care urmeazã sã fie vândute;
b) când a participat, în exercitarea atribuţiilor de
serviciu, la organizarea vânzãrii bunului respectiv;
c) când poate
influenţa operaţiunile de vânzare sau când a obţinut informaţii la care
persoanele interesate de cumpãrarea bunului nu au avut acces.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor şi
în cazul concesionãrii sau închirierii unui bun aflat în proprietatea publicã
ori privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale.
(3) Personalului îi
este interzisã furnizarea informaţiilor referitoare la bunurile proprietate
publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale,
supuse operaţiunilor de vânzare, concesionare sau închiriere, în alte condiţii
decât cele prevãzute de lege.
CAPITOLUL II
COORDONAREA, MONITORIZAREA ȘI CONTROLUL
APLICĂRII NORMELOR DE CONDUITĂ
Art. 21 (1) Agenția Națională a Funcționarilor Publici coordonează,
monitorizează și controlează aplicarea normelor prevăzute de prezentul Cod de
Etică și conduită profesională pentru funcționarii publici din cadrul
autorităților și instituțiior publice.
(2)
Ministerul Administrației și Internelor coordonează și controlează aplicarea
normelor prevăzute de prezentul Cod de etică și conduită profesională pentru
personalul contractual din cadrul autorităților și instituțiilor publice.
(3)
Prin activitatea sa, Agenția Națională a Funcționarilor Publici nu poate
influența derularea procedurii de lucru a comisiei de disciplină din cadrul
AJOFM Sibiu , desfășurată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului
nr.1344/2007 privind normele de organizare și funcționare a comisiilor de
disciplină, cu modificările și completările ulterioare.
(4)
Prin activitatea sa, Ministerul Administrației și Internelor nu poate influența
derularea procedurii disciplinare din cadrul AJOFM Sibiu, desfășurată în
conformitate cu prevederile Legii nr.53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu
modificările și completările ulterioare.
Art.22 (1) În cazul personalului din cadrul AJOFM Sibiu, monitorizarea și
controlul aplicării normelor prevăzute de prezentul Cod de etică și conduită profesională se realizează astfel:
a) pentru funcționarii publici, monitorizarea și controlul se
realizează de către un funcționar public din cadrul Compartimentul Resurse
umane, salarizare, comunicare și secretariatul Consiliului Consultativ care va
îndeplini atribuțiile prevăzute la art.21 din Legea nr.7/2004 privind Codul de
etică și conduită profesională a funcționarilor publici, republicată –
consilier etic ;
b) pentru personalul contractual, monitorizarea și controlul se
realizează de către un funcționar public din cadrul Compartimentul Resurse
umane, salarizare, comunicare și secretariatul Consiliului Consultativ, altul
decât consilierul etic, care va îndeplini atribuțiile prevăzute în Legea
nr.477/2004 privind Codul de etică și conduită profesională a personalului
contractual din autoritățile și entitățile publice.
(2) Persoanele menționate la alin.(1) lit.
a) și lit.b) vor fi nominalizate prin act administrativ, iar fișa postului se
va completa în mod corespunzător cu noile atribuții.
Atribuțiile persoanelor responsabile cu monitorizarea Codului de
etică și conduită profesională
Art.23 Referitor la funcționarii publici din cadrul AJOFM Sibiu, persoana
menționată la art.22 alin.(1) lit.a)
îndeplinește următoarele atribuții:
a) acordă consultanță și asistență funcționarilor publici cu
privire la respectarea normelor de
conduită;
b) monitorizează aplicarea prevederilor Codului de conduită a
funcționarilor publici în cadrul instituției;
c) întocmește și transmite Agenției Naționale a Funcționarilor
Publici, rapoarte trimestriale privind respectarea normelor de conduită de
către funcționarii publici, conform prevederilor art.6
alin.(1) din Ordinul Președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor
Publici nr.3753/2015 privind monitorizarea respectării normelor de conduită de
către funcționarii publici și a implementării procedurilor disciplinare;
d) transmite Agenției Naționale a Funcționarilor Publici,
Raportul privind implementarea procedurilor disciplinare, întocmit, semestrial,
de către președintele comisiei de disciplină a funcționarilor publici din
cadrul AJOFM Sibiu, conform prevederilor art.6 alin.(3) din Ordinul Președintelui
Agenției Naționale a Funcționarilor Publici.
e) întocmește rapoarte pe domeniul de activitate la solicitarea
Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, Ministerul Muncii si Justiției
Sociale, alte instituții.
Art. 24 (1) Referitor la personalul contractual din cadrul AJOFM Sibiu,
persoana menționată la art.22 alin.(1) lit.b) îndeplinește următoarele
atribuții:
a) urmărește aplicarea și respectarea în cadrul instituției a
prevederilor prezentului Cod de etica și conduită profesională;
b) soluționează petițiile și sesizările primite privind încalcarea prevederilor prezentului Cod
de etica și conduită profesională sau le transmite organului competent, conform
legii;
c) formulează recomandari de soluționare a cazurilor cu care a
fost sesizat;
d) elaborează studii și cercetări privind respectrea
prevederilor prezentului Cod de conduită profesională;
e) colaborează cu organizațiile neguvernamentale, care au ca
scop promovarea și apărarea intereselor legitime ale cetățenilor în relația cu
personalul din administrația publică, cu excepția funcționarilor publici.
Sesizarea
Art.25 (1) Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor
Externe şi Autoritatea Naţională de Control pot fi sesizate de orice persoană
cu privire la:
a) încălcarea prevederilor prezentului cod de etica şi conduită
de către angajaţii contractuali;
b) constrângerea sau ameninţarea exercitată asupra angajatului
contractual pentru a-l determina să încalce dispoziţiile legale în vigoare ori
să le aplice necorespunzător.
(2) Sesizarea prevăzută
la alin.(1) nu exclude sesizarea organului disciplinar competent, potrivit
legii, din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice.
(3)
Angajaţii contractuali nu pot fi sancţionaţi sau prejudiciaţi în nici un fel
pentru sesizarea cu bună – credinţă a organelor disciplinare competente, în
condiţiile legii.
(4)
Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi Autoritatea Naţională de Control vor verifica
actele şi faptele pentru care au fost sesizate, cu respectarea
confidenţialităţii privind identitatea persoanei care a făcut sesizarea.
(5) Sesizările înaintate Ministerului Afacerilor Interne,
Ministerului Afacerilor Externe şi Autorităţii Naţionale de Control vor fi
centralizate într-o bază de date la Ministerul Afacerilor Interne, necesară
pentru:
a) identificarea cauzelor care determină încălcarea normelor de
conduită profesională;
b) identificarea modalităţilor de prevenire a încălcării normelor
de conduită profesională;
c) adoptarea măsurilor provind reducerea şi eliminarea cazurilor
de nerespectare a prevederilor legale.
Soluţionarea sesizării
Art.26 (1) Rezultatele activităţii de centralizare a sesizărilor sau
petiţiilor se consemnează într-un raport pe baza căruia Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe şi
Autoritatea Naţională de Control vor formula recomandări către autoritatea
administraţiei publice sau instituţia respectivă din sectorul bugetar cu
privire la modul de corectare a deficienţelor constatate.
(2)
Recomandările Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor
Externe şi Autorităţii Naţionale de Control vor fi comunicate:
a) angajatului contractual sau
persoanei care a formulat sesizarea;
b) angajatului contractual care
face obiectul sesizării;
c) conducătorului autorităţii sau
instituţiei publiceîn care îşi desfăşoară activitatea angajatul contractual
care face obiectul sesizării.
(3) În termen de 30 de zile
lucrătoare de la data soluţionării, autorităţile şi instituţiile publice au
obilgaţia de a comunica autorităţilor competente în monitorizarea implementării
şi aplicării prezentului cod de etică şi conduită profesională, conform
prevederilor art.22, modul de soluţionare a măsurilor prevăzute în recomandare.
(4) În cazul în care în situaţia
sesizată este implicat conducătorul autorităţii sau instituţiei publice ori
adjuncţii acestuia, recomandarea autorităţilor competente în monitorizarea
implementării şi aplicării prezentului cod de etică şi conduită profesională va
fi transmisă şi structurii ierarhic superioare instituţiei .
CAPITOLUL III
RĂSPUNDEREA
Art. 27 (1) Încălcarea normelor prezentului Cod de etică şi conduită
profesională atrage răspunderea disciplinară a personalului, după cum urmează:
(2)
În cazul funcţionarilor publici, potrivit
art.77 alin.(2) din Legea nr.188/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, următoarele fapte constituie abateri disciplinare:
întârzierea sistematică în efectuarea
lucrărilor;
b) neglijenţa repetată în rezolvarea
lucrărilor;
c) absenţe nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea în mod repetat a
programului de lucru;
e) intervenţiile sau stăruinţele
pentru soluţionarea unor cereri în afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului
profesional sau a confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter;
g) manifestări care aduc atingere
prestigiului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea;
h) desfăşurarea în timpul programului
de lucru a unor activităţi cu caracter politic;
i) refuzul de a îndeplini atribuţiile
de serviciu;
j) încălcarea prevederilor legale
referitoare la îndatoriri, incompatibilităţi, conflicte de interese şi
interdicţii stabilite prin lege pentru funcţionarii publici;
k) alte fapte prevăzute ca abateri
disciplinare în actele normative din domeniul funcţiei publice şi
funcţionarilor publici.
(3)
În cazul funcţionarilor publici, potrivit
art.77 alin.(3) din Legea nr.188/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, sancţiunile
disciplinare sunt următoarele:
a) mustrare scrisă;
b) diminuarea drepturilor salariale
cu 5-20% pe o perioadă de până la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de avansare
în gradele de salarizare sau, după caz, de promovare în funcţia publică pe o
perioadă de la 1 la 3 ani;
d) retrogradarea în funcţia publică
pe o perioadă de până la un an
e) destituirea din funcţia publică
(4) În cazul personalului
contractual, potrivit prevederilor art.250 din Legea nr.53/2003 – Codul
muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sancţiunile
disciplinare se aplică în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite
de salariat, avându-se în vedere următoarele:
a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită;
b) gradul de vinovăţie a salariatului;
c) consecinţele abaterii disciplinare;
d) comportarea generală în serviciu a
salariatului;
e) eventualele sancţiuni disciplinare
suferite anterior de către acesta.
(5) În cazul personalului
contractual, sancţiunile disciplinare care se aplică personalului potrivit
prevederilor art.248 din Legea nr.53/2003 – Codul muncii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare sunt:
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului
corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu
poate depăşi 60 de zile;
c) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu
5-10%;
d) reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, şi a
indemnizaţiei de conducere pe o perioadă de 1-3 luni cu 5-10%;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
(6) În cazul în care, prin statute profesionale aprobate prin
lege specială, se stabileşte un alt regim sancţionator, va fi aplicat acesta.
Publicitatea
cazurilor sesizate
Art.28 (1) În scopul aplicării eficiente a dispoziţiilor
prezentului cod de etică şi conduită profesională, persoanea desemnată de
conducerea Agenţiei Judeţene pentru
Ocuparea Forţei de Muncă Sibiu, întocmeşte rapoarte, după cum urmează:
– Pentru funcţionarii
publici, consilierul etic al AJOFM Sibiu întocmeşte rapoarte trimestriale
privind respectarea normelor de conduită de către funcţionarii publici din
cadrul AJOFM Sibiu, care, după ce sunt aprobate de conducerea AJOFM Sibiu, se transmit Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, la termenele şi în forma standard stabilite prin
Ordinul Preşedintelui Agenţiei Naţionale
a Funcţionarilor Publici nr.3753/2015;
– Pentru personalul
contractual, întocmeşte Raportul anual cu privire la Standardul de conduită
a personalului contractual, care întocmeşte
în vederea monitorizării implementării şi aplicării prezentului cod de
etică şi conduită profesională, se prezintă Guvernului şi trebuie să cuprindă
următoarele date:
a) Numărul şi obiectul sesizărilor privind cazurile de
încălcare a normelor de conduită profesională;
b) Categoriile şi numărul de angajaţi contractuali care au
încălcat normele de conduită morală şi profesională;
c) Cauzele şi consecinţele nerespectării prevederile
prezentului cod de conduita morală şi profesională;
d) Evidenţierea cazurilor în care personului contractual i s-a
cerut şă acţioneze sub presiunea factorului politic;
e) Recomandarile propuse;
f) Autorităţile sau instituţiile publice care nu au respectat
recomandările.
(2) În raportul anual
referitor la Codul de etică şi conduită profesională al personalului
contractual pot fi prezentate, în mod detaliat, unele cazuri un interes
deosebit pentru opinia publică.
(3) Raportul anual cu
privire la Standardul de conduită a personalului contractual se publică pe
pagina de Internet a AJOFM Sibiu.
CAPITOLUL IV
DISPOZIŢII FINALE
Art.29 (1) Comisiile de disciplină
au competenţa de a cerceta încălcarea prevederilor prevederilor prezentului Cod de etică şi conduită profesională şi de a
propune aplicarea sancţiunilor disciplinare, în condiţiile Legii nr.188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici,republicată, cu modificările şi
completările ulterioare şi ale legii nr.53/2003 – Codul muncii, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Personalul nu poate fi sancţionat
sau prejudiciat în nici un fel pentru sesizarea cu bună – credinţă a comisiilor
de disciplină, în condiţiile legii, cu privire la cazurile de încălcare a
normelor de conduită.
(3)
În cazurile în care, faptele săvârşite întrunesc elementele constitutive ale
unor infracţiuni, conducerea AJOFM Sibiu va sesiza organele de urmărire penală
competitive, în condiţiile legii.
(4)
Personalul răspunde, potrivit legii, în cazul în care, prin faptele săvârşite
cu încălcarea normelor de conduită profesională, crează prejudicii persoanelor
fizice sau juridice, prin activitatea desfăşurată în cadrul AJOFM Sibiu.
Armonizarea regulamentelor interne de organizare şi funcţionare
Art.30 Prevederile prezentului cod de etică şi conduită
profesională se vor armoniza cu Regulamentul intern al AJOFM Sibiu.
Art.31 Prezentul Cod de etică şi conduită profesională va fi
modificat în termen de 10 zile de la data modificării actelor normative care
stau la baza acestuia sau ori de câte ori se impune.
Art.32 Prezentul Cod de etică şi conduită profesională al
personalului din cadrul AJOFM Sibiu, intră în vigoare la data aprobării
acestuia, prin Decizia directorului executiv al AJOFM Sibiu.
Asigurarea publicităţii
Art.33 Prezentul Cod de etică şi conduită profesională va fi
respectat, obligatoriu, de către toţi angajaţii AJOFM SIBIU, se va aduce la
cunoştinţa salariaţilor, pe bază de semnătură, iar pentru informarea
cetăţenilor, Compartimentul Resurse umane, salarizare, comunicare şi
secretariatul Consiliului Consultativ are obligaţia de a afişa Codul de etică
şi conduită profesională la sediul AJOFM Sibiu, într-un loc vizibil, iar
Compartimentul Monitorizare proiecte finanţate din FSE, informatică şi
managementul bazelor de date îl va posta pe site-ul AJOFM Sibiu.
Mircea Dorin Creţu
Director
executiv