LEGE nr. 19 din 14 martie 2020 privind acordarea unor zile libere
părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii
temporare a unităţilor de învăţământ SE ACORDĂ ZILE LIBERE UNUIA DINTRE
PĂRINŢI

pentru supravegherea copiilor, inclusiv pe perioada
vacanţelor şcolare, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de
învăţământ şi a unităţilor de educaţie antepreşcolară, ca urmare a
stării de urgenţă decretate în condiţiile legii. SE ACORDĂ:
 LA CEREREA UNUIA DINTRE PĂRINŢI,
depusă
la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul în perioada
prevăzută la alin. (1) “în situaţia suspendării cursurilor sau
închiderii temporare a unităţilor de învăţământ unde aceştia sunt
înscrişi”, însoţită de: declaraţie pe propria răspundere a celuilalt
părinte, din care să rezulte că acesta
 nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit Legii nr. 19/2020, respectiv că
 nu se află în concediu de odihnă sau concediu fără plată, precum şi de
 copia certificatului/ certificatelor de naştere al/ale copilului/copiilor. Indemnizaţia pentru fiecare zi liberă
– se plăteşte din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului şi

este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile
lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul
salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor
sociale de stat.
Indemnizaţia este supusă
– impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum şi

plăţii contribuţiei asiguratorii pentru muncă, în condiţiile prevăzute
de Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Decontarea sumelor pentru plata indemnizaţiei
  se face în termen de 60 de zile calendaristice de la data înregistrării documentelor
 angajatorul va depune CERERE la agenţiile pentru ocuparea forţei de
muncă în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea angajatorul
sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, după caz.
Cererea va fi însoţită de următoarele documente:
a) lista angajaţilor care au beneficiat de zilele libere, precum şi indemnizaţia acordată pe această perioadă ;
b) copii de pe statele de plată din care să reiasă acordarea indemnizaţiei;
c)
declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al
angajatorului prin care se atestă că lista prevăzută la lit. a) conţine
persoanele care îndeplinesc condiţiile reglementate la art. 2 alin. (2)
din Legea nr. 19/2020;
d) dovada plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente lunii în care s-a plătit indemnizaţia.
Mod
transmitere/Termen transmitere: se transmit prin poşta electronică la
adresa electronică comunicată de agenţiile pentru ocuparea forţei de
muncă/ prin orice alt mijloc de comunicare, în cel mult 30 zile de la
data efectuării plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente
indemnizaţiei.
 Prin părinte, în sensul prezentei legi, se înţelege:
a) părintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) adoptatorul;
c) persoana care are copilul/copiii în încredinţare în vederea
adopţiei; d) persoana care are în plasament copilul sau în tutelă; e)
persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004
privind protecţia şi promovarea drepturilor
copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; f)
părintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap
înscrisă într-o unitate de învăţământ.
Obs.:
– Sumele pentru plata indemnizaţiei se decontează din fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.
– Angajatorii pot cere numai decontarea sumelor reprezentând indemnizaţia netă, încasată efectiv de părinte.

Impozitele şi contribuţiile de asigurări sociale, de asigurări sociale
de sănătate, precum şi plata contribuţiei asiguratorii pentru muncă
aferente indemnizaţiei se suportă de angajator în condiţiile prevăzute
de Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare
SE APLICĂ:
 persoanelor care îndeplinesc cumulativ condiţiile la art. 1 alin. (2)
din Legea nr. 19/2020: a) au copii cu vârsta de până la 12 ani, înscrişi
în cadrul unei unităţi de învăţământ sau au copii cu dizabilităţi cu
vârstă de până la 18 ani, înscrişi în cadrul unei unităţi de învăţământ;
Beneficiază
de prevederile prezentei legi şi părintele sau reprezentantul legal al
copilului cu handicap grav neşcolarizat, care a optat pentru acordarea
indemnizaţiei în condiţiile Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, doar în condiţiile în care
activitatea serviciului de zi este suspendată ca urmare a condiţiilor
meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel
de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu.
Prevederile
prezentei legi se aplică şi pentru părintele sau reprezentantul legal
care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere persoana adultă
încadrată în grad de handicap grav sau în grad de handicap grav cu
asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizaţiei
în condiţiile Legii nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, doar dacă beneficiază de servicii de zi, a
căror activitate a fost suspendată ca urmare a condiţiilor meteorologice
nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel de către
autorităţile competente cu atribuţii în domeniu. b) locul de muncă
ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.
  pe toată perioada în care autorităţile competente decid închiderea respectivelor unităţi de învăţământ.
NU SE APLICĂ:
  în cazul persoanelor ale căror raporturi de muncă sunt suspendate
pentru întreruperea temporară a activităţii angajatorului sau în cazul
soţului/soţiei acestora, în condiţiile art. 52 alin. (1) lit. c) din
Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
 în cazul în care celălalt părinte nu
realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din
activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate
intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi
piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii
nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare.
Prevederile art. 1 alin. (2) nu se aplică persoanei
singure din familia monoparentală, definită în condiţiile art. 3 din
Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
INFORMATII SUPLIMETARE LA NR DE TEL: 0260-612463
DOCUMENTELE NECESARE:

1._Cerere
2._Declaratie
3._LISTA