Subventionarea locurilor de munca pentru absolventi
Subventii acordate angajatorilor (conform art. 80 din Legea nr.
76/2002)
Angajatorii care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata,
absolventi ai unor institutii de invatamant primesc lunar, pe o perioada de 12
luni, pentru fiecare absolvent incadrat, o suma in cuantum de 2.250
lei.
Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi din
randul persoanelor cu handicap primesc lunar, pentru fiecare absolvent, suma
mentionata mai sus pe o perioada de 18 luni.
Beneficiari
Beneficiarii subventiilor de la bugetul asigurarilor pentru şomaj, prevazute la
art. 80 din lege, sunt:
– angajatorii care incadreaza in munca, pe perioada
nedeterminata, absolventi ai institutiilor de invatamant, care la data
absolvirii studiilor nu aveau raporturi de munca sau de serviciu;
– angajatorii care incadreaza in munca absolventi ai facultatilor de
medicina, medicina dentara şi farmacie, cu exceptia celor care
efectueaza rezidentiatul potrivit legii sau care au obligatia de a lucra in
unitatea sanitara cel putin o perioada egala cu durata finantarii
rezidentiatului, beneficiaza, in conditiile legii, de masurile de stimulare
prevazute la art. 80 din lege, in masura in care nu beneficiaza pentru
absolventii respectivi de alte masuri de stimulare prevazute de lege.
Nu beneficiaza de aceste subventii:
- angajatorii
care au obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca absolventi ai
institutiilor de invatamant; - angajatorii
care in ultimii 2 ani au fost in raporturi de munca cu absolventii
institutiilor de invatamant, cu exceptia situatiei in care pentru
persoanele respective au beneficiat de stimulent financiar in
conditiile Legii nr. 72/2007 privind stimularea incadrarii in
munca a elevilor şi studentilor, cu modificarile ulterioare; - angajatorii
la care calitatea de administrator/asociat este detinuta de una sau mai
multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de
administrator/asociat la alti angajatori care au beneficiat de cel putin
una dintre facilitatile prevazute de art. 80, alin. (1) si (2), precum şi
la art. 85, pentru persoanele in situatia carora raporturile de munca cu angajatorul
care a beneficiat de facilitati au incetat prin demisie sau ca urmare a
acordului partilor, conform prevederilor legale, in ultimii 2 ani; - angajatorii
care la data solicitarii acordarii masurii de stimulare a ocuparii fortei
de munca se afla in situatia de insolventa, in procedura de executare
silita, reorganizare judiciara, faliment, dizolvare, lichidare ori
administrare speciala, care au activitatile suspendate sau restrictii
asupra acestora; - angajatorii
care au obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca absolventi ai
institutiilor de invatamant, pentru absolventii din aceasta categorie,
respectiv, unitatile din cadrul Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justitiei, Serviciului Roman
de Informatii, Serviciului de Informatii Externe şi Serviciului de
Protectie şi Paza, care au obligatia de a incadra in munca absolventi ai
institutiilor militare de invatamant sau ai altor institutii similare.
La solicitarea angajatorilor care doresc sa incadreze absolventi
ai institutiilor de invatamant, agentiile pentru ocuparea fortei de munca vor
prezenta liste cu absolventi ai ultimei promotii, inregistrati in evidentele
acestora.
Angajatorii care incadreaza in munca, pe durata
nedeterminata, absolventi de invatamant superior care nu au promovat
examenul de licenta sau de diploma nu beneficiaza de subventia
prevazuta la art. 80 din lege pentru incadrarea in munca a absolventilor
respectivi.
Angajatorii care incadreaza absolventi in conditiile art. 80 sunt obligati sa
mentina raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel putin 18
luni de la data angajarii.
Absolventii pot fi incadrati in conditiile art. 80 din Legea nr. 76/2002, o
singura data pentru fiecare forma de invatamant, in termen de 12 luni de la
data absolvirii studiilor.
Daca in perioada de 18 luni, raporturile de munca sau de serviciu ale
absolventilor inceteaza din motivele prevazute la art. 83 alin. (2) din lege,
angajatorul este obligat sa restituie in totalitate agentiilor pentru ocuparea
fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent plus dobanda de
referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii
raporturilor de munca sau de serviciu.
Acte necesare:
a) conventie si tabel nominal cu absolventii
institutiilor de invatamant incadrati in munca, conform modelului din anexa nr.
15 si 15.1 la norme;
b) certificate eliberate de organul competent potrivit
dispozitiilor legale, care sa dovedeasca handicapul pentru persoanele prevazute
la art. 80 alin. (2) din lege;
c) actul de identitate al absolventului, in copie
certificata pentru conformitate de angajator;
d) actul in baza caruia au fost incadrati in munca, in
copie certificata pentru conformitate de angajator;
e) actul de absolvire a institutiei de invatamant, in
copie certificata pentru conformitate de angajator;
f) declaratie pe propria raspundere a absolventului ca
la data absolvirii studiilor, precum şi in perioada de la data absolvirii şi
pana la incadrarea in munca, nu avea raporturi de munca sau de serviciu;
g) declaratie pe propria raspundere a angajatorului,
data prin reprezentantul legal, din care sa rezulte ca posturile pe care au
fost incadrati absolventi in conditiile art. 80 din lege nu sunt posturi de
munca reinfiintate in mai putin de 6 luni de la desfiintarea acestora şi
angajatorul nu se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 80 alin. (3)
din lege;
h) declaratie pe propria raspundere a angajatorului,
din care sa rezulte ca absolventii incadrati in conditiile art. 80 din lege nu
efectueaza rezidentiatul şi/sau nu mai au obligatia de a lucra in unitatea
sanitara pe o perioada egala cu durata finantarii rezidentiatului şi/sau
angajatorul nu mai beneficiaza pentru absolventii respectivi de alte masuri de
stimulare prevazute de lege sau de subventii, indiferent de forma lor, de la
bugetul general consolidat, Fondul national unic de asigurari sociale de
sanatate, bugetele locale, alte bugete şi fonduri de stat sau locale, dupa caz.
OBS – Toate documentele care se solicita in copie vor fi
certificate pentru conformitate cu originalul de catre angajator.
IMPORTANT:
Termen de solicitare a incheierii conventiei: – termen de
decadere de 12 luni de la data absolvirii studiilor.
Termenul de 12 luni se implineşte la sfarşitul zilei, ora 24 corespunzatoare
datei absolvirii studiilor din cea de-a 12-a luna calculata incepand cu luna in
care este data absolvirii studiilor.
Subventia lunara se acorda angajatorilor proportional cu timpul
efectiv lucrat in luna respectiva de absolventii incadrati in baza conventiei,
inclusiv pentru perioada concediului de odihna.
Pentru verificarea şi acordarea sumei lunare cuvenite potrivit art.80 din lege,
angajatorii depun, pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare lunii pentru
care solicita aceasta suma:
- un
tabel nominal intocmit conform modelului prevazut in anexa nr.16; - extras
in copie certificata de angajator pentru conformitate cu originalul dupa
pontaj; - extras
in copie certificata de angajator pentru conformitate cu originalul dupa
statul de plata.
In
perioada in care raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor
incadrati sunt suspendate, subventia nu se acorda, perioada de suspendare a
raporturilor de munca sau de serviciu nefacand parte din perioada de acordare a
subventiei.
Subventia nu se acorda pentru luna pentru care angajatorii nu depun pana la
expirarea termenului de 25, inclusiv, a lunii urmatoare lunii pentru care
solicita subventia sau le completeaza altfel decat potrivit prevederilor legale
ori cu date eronate.
Prin exceptie de la prevederile de mai sus, masurile de stimulare prevazute la
art. 80 din lege se acorda pentru luna pentru care documentele sunt corectate
şi depuse pana in ultima zi a lunii urmatoare lunii pentru care solicita
acordarea acestor masuri de stimulare.
Perioada pentru care nu se acorda subventia din motivele prevazute mai sus face
parte din perioada de acordare a masurilor de stimulare.
Formare profesionala pentru absolventii angajati in conditiile art.
80 din lege (conf. art. 84, alin. (1) din lege)
In perioada celor 18 luni, absolventii pot urma o forma de
pregatire profesionala, organizata de catre angajator, iar cheltuielile
necesare pregatirii profesionale vor fi suportate, la cererea angajatorilor,
din bugetul asigurarilor pentru şomaj.
Cheltuielile necesare pentru pregatirea profesionala vor fi suportate, la
cererea angajatorilor, din bugetul asigurarilor pentru şomaj.
Angajatorii care organizeaza o forma de pregatire profesionala pentru
absolventii incadrati in munca in conditiile legii vor incheia un act aditional
la conventie.
In baza actului aditional, angajatorii vor solicita agentiei
pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucureşti
suportarea cheltuielilor aferente pregatirii profesionale a absolventilor care
au promovat examenul de absolvire şi vor depune in acest sens urmatoarele
documente:
A) Actul aditional la conventie – anexa nr. 17
B) tabel nominal cu absolventii care au promovat examenul de absolvire, conform
modelului prevazut in anexa nr. 18;
C) certificatul de calificare profesionala sau certificatul de absolvire, in
copie certificata pentru conformitate de angajator;
D) devizul cheltuielilor pe cursant;
E) documente de plata prin care se atesta achitarea contravalorii programului
de formare efectuat, in copie certificata pentru conformitate de angajator.
Ajutor financiar (conf. art. 84^1 din lege)
Angajatorii care, dupa indeplinirea obligatiei de 18 luni, mentin
raporturile de munca sau de serviciu cu absolventii incadrati in conditiile
art. 80 primesc, pentru fiecare an de continuare a raporturilor de munca sau de
serviciu, un ajutor financiar egal cu suma aferenta contributiei asiguratorii
pentru munca datorate de angajatori pentru aceste persoane şi virate, conform
legii.
Ajutorul financiar poate fi acordat pe o perioada de cel mult 2 ani de la data
indeplinirii obligatiei de mentinere a raporturilor de munca sau de serviciu
pentru o perioada de 18 luni.
Ajutorul financiar se acorda la solicitarea angajatorilor care incadreaza in
munca absolventi ai institutiilor de invatamant in conditiile art. 80 din lege
şi care, dupa indeplinirea obligatiei de 18 luni, mentin raporturile de munca
ori de serviciu cu persoane din randul absolventilor respectivi, pe o perioada
de unu sau 2 ani.
Ajutorul financiar se acorda angajatorilor pentru fiecare an de continuare a
raporturilor de munca sau de serviciu cu absolventii, dupa indeplinirea
obligatiei de mentinere de 18 luni, dar nu pentru mai mult de 2 ani.
Perioada de unu sau 2 ani cat şi perioada pentru care se acorda ajutorul
financiar se calculeaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare lunii in
care se indeplineşte obligatia de mentinere de 18 luni.
Angajatorii care au beneficiat, optional, de ajutorul financiar pentru primul
an de continuare a raporturilor de munca sau de serviciu şi care mentin in
continuare raporturile de munca ori de serviciu ale absolventilor respectivi
pentru cel de-al doilea an beneficiaza de ajutorul financiar prevazut la art.
84^1 din lege pentru cel de-al doilea an de mentinere a raporturilor de
munca sau de serviciu dupa mentinerea raporturilor de munca ori de serviciu pe
acest ultim an.
Nu beneficiaza de ajutorul financiar prevazut la art.
84^1 din lege:
- angajatorii
care la data solicitarii ajutorului financiar prevazut la art.
84^1 din lege inregistreaza debite provenind din neplata
contributiilor sociale prevazute de lege; - angajatorii
care nu mentin raporturile de munca sau de serviciu cu persoanele din
randul absolventilor institutiilor de invatamant incadrati in conditiile
art. 80 din lege, dupa indeplinirea obligatiei prevazute la art. 83 alin.
(1) din lege, pe perioada cuprinsa intre data indeplinirii acestei
obligatii şi data de intai a lunii urmatoare indeplinirii obligatiei,
precum şi in continuare pentru perioada de unu, respectiv 2 ani pentru
care solicita acordarea ajutorului financiar; - angajatorii
care la data solicitarii ajutorului financiar se afla in situatie de
insolventa, in procedura de executare silita, reorganizare judiciara,
faliment, inchidere operationala, dizolvare, lichidare sau administrare
speciala, care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora,
ale caror activitati fac obiectul unui aranjament cu creditorii şi cei
care se afla in alte situatii similare reglementate de lege; - angajatorii
care nu indeplinesc conditiile legale pentru acordarea ajutorului
financiar prevazut la art. 84^1 din lege.
Angajatorii vor depune in termen de 60 de zile de la
data expirarii perioadei de unu sau 2 ani, calculata potrivit
prevederilor de mai sus, pentru care au mentinut raporturile de munca ori de
serviciu ale persoanelor din randul absolventilor incadrati in conditiile art.
80 din lege, dupa indeplinirea obligatiei de mentinere de 18 luni pentru care
solicita acordarea ajutorului financiar, urmatoarele documente:
- cerere pentru
acordarea ajutorului financiar care va contine şi o declaratie pe propria
raspundere; - tabel
nominal cu
persoanele incadrate in munca din randul absolventilor institutiilor de
invatamant, carora le-au mentinut raporturile de munca ori de serviciu pentru
perioada de unu sau 2 ani pentru care se solicita acordarea ajutorului
financiar; - documente
care atesta mentinerea raporturilor de munca ori
de serviciu pe perioada stabilita pentru a se putea acorda ajutorul
financiar; - certificat
de atestare fiscala, eliberat de institutia
competenta, care sa ateste ca la data depunerii cererii angajatorul nu
inregistreaza debite provenind din neplata contributiilor sociale
prevazute de lege; - situatie
privind cuantumul sumei care face obiectul restituirii,
reprezentand ajutorul financiar solicitat, intocmita pentru fiecare
absolvent in parte; - statele
de plata,
in copie certificata de angajator, care sa prevada distinct drepturile
salariale ale absolventilor incadrati in conditiile art. 80 din lege, ale
caror raporturi de munca sau de serviciu sunt mentinute dupa indeplinirea
obligatiei prevazute la art. 83 alin. (1) din lege, pentru perioada de
unu, respectiv 2 ani, precum şi contributiile sociale datorate de
angajator pentru absolventii respectivi şi semnatura acestora; - actul
de identitate al absolventilor pentru care se
solicita ajutorul financiar, in copie certificata de angajator.
A.J.O.F.M. Prahova solutioneaza cererea pentru acordarea
ajutorului financiar in termen de 45 zile de la data depunerii
documentelor.Ajutorul financiar se vireaza in termen de 90 de zile de la data
aprobarii cererii.