Codul de contuita – CRFPA TR

Obiectivele
codului de conduita sunt:


  Obiectivele prezentului cod de conduita urmãresc sa asigure
creşterea calitãţii serviciului public, o buna administrare în realizarea
interesului public, precum şi eliminarea birocratiei şi a faptelor de corupţie
din administraţia publica, prin:
  a) reglementarea normelor de conduita profesionalã necesare
realizãrii unor raporturi sociale şi profesionale corespunzãtoare creãrii şi
menţinerii la nivel înalt a prestigiului instituţiei publice şi al personalului
contractual;
  b) informarea publicului cu privire la conduita profesionalã la
care este îndreptãţit sa se aştepte din partea personalului contractual în
exercitarea funcţiei;
  c) crearea unui climat de încredere şi respect reciproc între
cetãţeni şi personalul contractual din administraţia publica, pe de o parte, şi
între cetãţeni şi autoritãţile administraţiei publice, pe de alta parte.
    
  Principii generale
  Principiile care guverneazã conduita profesionalã a
personalului contractual sunt urmãtoarele:
  a) prioritatea interesului public – principiu conform cãruia
personalul contractual are îndatorirea de a considera interesul public mai
presus decât interesul personal, în exercitarea atribuţiilor funcţiei;
  b) asigurarea egalitãţii de tratament al cetãţenilor în fata
autoritãţilor şi instituţiilor publice – principiu conform cãruia personalul
contractual are îndatorirea de a aplica acelaşi regim juridic în situaţii
identice sau similare;
  c) profesionalismul – principiu conform cãruia personalul
contractual are obligaţia de a îndeplini atribuţiile de serviciu cu
responsabilitate, competenta, eficienta, corectitudine şi conştiinciozitate;
  d) imparţialitatea şi nediscriminarea – principiu conform cãruia
angajaţii contractuali sunt obligaţi sa aibã o atitudine obiectivã, neutra fata
de orice interes politic, economic, religios sau de alta natura, în exercitarea
atribuţiilor funcţiei;
  e) integritatea morala – principiu conform cãruia personalului
contractual îi este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect,
pentru el sau pentru altul, vreun avantaj ori beneficiu moral sau material;
  f) libertatea gandirii şi a exprimarii – principiu conform cãruia
personalul contractual poate sa-şi exprime şi sa-şi fundamenteze opiniile, cu
respectarea ordinii de drept şi a bunelor moravuri;
  g) cinstea şi corectitudinea – principiu conform cãruia, în
exercitarea funcţiei şi în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, personalul
contractual trebuie sa fie de buna-credinţa şi sa acţioneze pentru îndeplinirea
conformã a atribuţiilor de serviciu;
  h) deschiderea şi transparenta – principiu conform cãruia
activitãţile desfãşurate de angajaţii contractuali în exercitarea atribuţiilor
funcţiilor lor sunt publice şi pot fi supuse monitorizarii cetãţenilor.
    

  Termenii utilizati au
urmãtoarele semnificatii:
  a) personal contractual ori angajat contractual – persoana numita
într-o funcţie în autoritãţile şi instituţiile publice în condiţiile Legii nr. 53/2003 , cu modificãrile ulterioare;
  b) funcţie – ansamblul atribuţiilor şi responsabilitãţilor
stabilite de autoritatea sau instituţia publica, în temeiul legii, în fişa
postului;
  c) interes public – acel interes care implica garantarea şi
respectarea de cãtre instituţiile şi autoritãţile publice a drepturilor,
libertãţilor şi intereselor legitime ale cetãţenilor, recunoscute de
Constituţie, legislaţia interna şi tratatele internaţionale la care România
este parte, precum şi îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, cu respectarea
principiilor eficientei, eficacitatii şi economicitatii cheltuirii resurselor;
  d) interes personal – orice avantaj material sau de alta natura,
urmãrit ori obţinut, în mod direct sau indirect, pentru sine ori pentru alţii,
de cãtre personalul contractual prin folosirea reputaţiei, influentei,
facilitãţilor, relaţiilor, informaţiilor la care are acces, ca urmare a
exercitãrii atribuţiilor funcţiei:
  e) conflict de interese – acea situaţie sau împrejurare în care
interesul personal, direct ori indirect, al angajatului contractual contravine
interesului public, astfel încât afecteazã sau ar putea afecta independenta şi
imparţialitatea sa în luarea deciziilor ori îndeplinirea la timp şi cu
obiectivitate a îndatoririlor care îi revin în exercitarea funcţiei deţinute;
  f) informaţie de interes public – orice informaţie care priveşte
activitãţile sau care rezulta din activitãţile unei autoritãţi publice ori
instituţii publice, indiferent de suportul ei;
  g) informaţie cu privire la date personale – orice informaţie
privind o persoana identificata sau identificabila.

    Obligatii:
Personalul contractual are obligatia de a respecta urmatoarele norme
generale de conduita profesionalã a personalului contractual:

    1.  Asigurarea unui serviciu public de
calitate
  (1) Personalul contractual are obligaţia de a asigura un serviciu
public de calitate în beneficiul cetãţenilor, prin participarea activa la
luarea deciziilor şi la transpunerea lor în practica, în scopul realizãrii
competentelor autoritãţilor şi ale instituţiilor publice, în limitele
atribuţiilor stabilite prin fişa postului.
  (2) În exercitarea funcţiei personalul contractual are obligaţia de
a avea un comportament profesionist, precum şi de a asigura, în condiţiile
legii, transparenta administrativã, pentru a câştiga şi a menţine încrederea
publicului în integritatea, imparţialitatea şi eficacitatea autoritãţilor şi
instituţiilor publice.
    2.  Respectarea Constituţiei şi a legilor
  (1) Angajaţii contractuali au obligaţia ca, prin actele şi faptele
lor, sa respecte Constituţia, legile tarii şi sa acţioneze pentru punerea în
aplicare a dispoziţiilor legale, în conformitate cu atribuţiile care le revin,
cu respectarea eticii profesionale.
  (2) Personalul contractual trebuie sa se conformeze dispoziţiilor
legale privind restrangerea exerciţiului unor drepturi, datoratã naturii
funcţiilor deţinute.
    3.   Loialitatea fata de autoritãţile şi
instituţiile publice
  (1) Personalul contractual are obligaţia de a apara cu loialitate
prestigiul autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea,
precum şi de a se abţine de la orice act ori fapt care poate produce prejudicii
imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
  (2) Angajaţilor contractuali le este interzis:
  a) sa exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în
legatura cu activitatea autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi
desfãşoarã activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia ori cu proiectele
de acte cu caracter normativ sau individual;
  b) sa facã aprecieri în legatura cu litigiile aflate în curs de soluţionare
şi în care autoritatea sau instituţia publica în care îşi desfãşoarã
activitatea are calitatea de parte, dacã nu sunt abilitaţi în acest sens;
  c) sa dezvaluie informaţii care nu au caracter public, în alte
condiţii decât cele prevãzute de lege;
  d) sa dezvaluie informaţiile la care au acces în exercitarea
funcţiei, dacã aceasta dezvaluire este de natura sa atragã avantaje necuvenite
ori sa prejudicieze imaginea sau drepturile instituţiei ori ale unor
funcţionari publici sau angajaţi contractuali, precum şi ale persoanelor fizice
sau juridice;
  e) sa acorde asistenta şi consultanţa persoanelor fizice sau
juridice, în vederea promovãrii de acţiuni juridice ori de alta natura
impotriva statului sau autoritãţii ori instituţiei publice în care îşi desfãşoarã
activitatea.
  (3) Prevederile alin. (2) lit. a)-d) se aplica şi dupã încetarea
raportului de munca, pentru o perioada de 2 ani, dacã dispoziţiile din legi
speciale nu prevãd alte termene.
  (4) Prevederile prezentului cod de conduita nu pot fi interpretate
ca o derogare de la obligaţia legalã a personalului contractual de a furniza
informaţii de interes public celor interesaţi, în condiţiile legii.
    4.   Libertatea opiniilor
  (1) În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu angajaţii contractuali
au obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei deţinute, coreland libertatea
dialogului cu promovarea intereselor autoritãţii sau instituţiei publice în
care îşi desfãşoarã activitatea.
  (2) În activitatea lor angajaţii contractuali au obligaţia de a respecta
libertatea opiniilor şi de a nu se lasa influentati de considerente personale.
  (3) În exprimarea opiniilor, personalul contractual trebuie sa aibã
o atitudine concilianta şi sa evite generarea conflictelor datorate schimbului
de pãreri.
    5.   Activitatea publica
  (1) Relaţiile cu mijloacele de informare în masa se asigura de
cãtre persoanele desemnate în acest sens de conducãtorul autoritãţii sau
instituţiei publice, în condiţiile legii.
  (2) Angajaţii contractuali desemnaţi sa participe la activitãţi sau
dezbateri publice, în calitate oficialã, trebuie sa respecte limitele
mandatului de reprezentare încredinţat de conducãtorul autoritãţii ori
instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea sau mandatul dat de
demnitarul în cabinetul cãruia sunt încadraţi.
  (3) În cazul în care nu sunt desemnaţi în acest sens, angajaţii
contractuali pot participa la activitãţi sau dezbateri publice, având obligaţia
de a face cunoscut faptul ca opinia exprimatã nu reprezintã punctul de vedere
oficial al autoritãţii ori instituţiei publice în cadrul cãreia îşi desfãşoarã
activitatea.
    6.   Activitatea politica
  În exercitarea funcţiei deţinute, personalului contractual îi este
interzis:
  a) sa participe la colectarea de fonduri pentru activitatea partidelor
politice;
  b) sa furnizeze sprijin logistic candidaţilor la funcţii de
demnitate publica;
  c) sa colaboreze, atât în cadrul relaţiilor de serviciu, cat şi în
afarã acestora, cu persoanele fizice sau juridice care fac donaţii ori
sponsorizãri partidelor politice;
  d) sa afiseze în cadrul autoritãţilor sau instituţiilor publice
însemne ori obiecte inscriptionate cu sigla sau denumirea partidelor politice
ori a candidaţilor acestora.
    7.   Folosirea imaginii proprii
  În considerarea funcţiei pe care o deţine, personalul contractual
are obligaţia de a nu permite utilizarea numelui sau a imaginii proprii în
acţiuni publicitare pentru promovarea unei activitãţi comerciale, precum şi în
scopuri electorale.
    8.   Cadrul relaţiilor în exercitarea atribuţiilor
funcţiei
  (1) În relaţiile cu personalul contractual şi functionarii publici
din cadrul autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã
activitatea, precum şi cu persoanele fizice sau juridice, angajaţii
contractuali sunt obligaţi sa aibã un comportament bazat pe respect,
buna-credinţa, corectitudine şi amabilitate.
  (2) Personalul contractual are obligaţia de a nu aduce atingere
onoarei, reputaţiei şi demnitãţii persoanelor din cadrul autoritãţii sau
instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea, precum şi ale
persoanelor cu care intra în legatura în exercitarea funcţiei, prin:
  a) întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
  b) dezvaluirea aspectelor vieţii private;
  c) formularea unor sesizãri sau plângeri calomnioase.
  (3) Personalul contractual trebuie sa adopte o atitudine impartiala
şi justificatã pentru rezolvarea clara şi eficienta a problemelor cetãţenilor.
Personalul contractual are obligaţia sa respecte principiul egalitãţii
cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţii publice, prin:
  a) promovarea unor soluţii coerente, conform principiului
tratamentului nediferentiat, raportate la aceeaşi categorie de situaţii de
fapt;
  b) eliminarea oricãrei forme de discriminare bazate pe aspecte
privind naţionalitatea, convingerile religioase şi politice, starea materialã,
sãnãtatea, varsta, sexul sau alte aspecte.
    9.   Conduita în cadrul relaţiilor
internaţionale
  (1) Personalul contractual care reprezintã autoritatea sau
instituţia publica în cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de
învãţãmânt, conferinţe, seminarii şi alte activitãţi cu caracter internaţional
are obligaţia sa promoveze o imagine favorabilã tarii şi autoritãţii sau
instituţiei publice pe care o reprezintã.
  (2) În relaţiile cu reprezentanţii altor state, angajaţii
contractuali au obligaţia de a nu exprima opinii personale privind aspecte
naţionale sau dispute internaţionale.
  (3) În deplasarile în afarã tarii, personalul contractual este
obligat sa aibã o conduita corespunzãtoare regulilor de protocol şi sa respecte
legile şi obiceiurile tarii gazda.
    10.   Interdicţia privind acceptarea
cadourilor, serviciilor şi avantajelor
  Angajaţii contractuali nu trebuie sa solicite ori sa accepte
cadouri, servicii, favoruri, invitaţii sau orice alt avantaj, care le sunt
destinate personal, familiei, pãrinţilor, prietenilor ori persoanelor cu care
au avut relaţii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta
imparţialitatea în exercitarea funcţiilor publice deţinute ori pot constitui o
recompensa în raport cu aceste funcţii.
    11.   Participarea la procesul de luare a
deciziilor
  (1) În procesul de luare a deciziilor angajaţii contractuali au
obligaţia sa acţioneze conform prevederilor legale şi sa îşi exercite
capacitatea de apreciere în mod fundamentat şi impartial.
  (2) Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu promite luarea unei
decizii de cãtre autoritatea sau instituţia publica, de cãtre alţi funcţionari
publici, precum şi îndeplinirea atribuţiilor în mod privilegiat.
    12.   Obiectivitate în evaluare
  (1) În exercitarea atribuţiilor specifice funcţiilor de conducere,
angajaţii contractuali au obligaţia sa asigure egalitatea de sanse şi tratament
cu privire la dezvoltarea carierei pentru personalul contractual din subordine.
  (2) Personalul contractual de conducere are obligaţia sa examineze
şi sa aplice cu obiectivitate criteriile de evaluare a competentei profesionale
pentru personalul din subordine, atunci când propune ori aproba avansari,
promovari, transferuri, numiri sau eliberari din funcţii ori acordarea de
stimulente materiale sau morale, excluzând orice forma de favoritism ori
discriminare.
  (3) Personalul contractual de conducere are obligaţia de a nu
favoriza sau defavoriza accesul ori promovarea în funcţiile contractuale pe
criterii discriminatorii, de rudenie, afinitate sau alte criterii neconforme cu
principiile prevãzute la art. 3.
    13.   Folosirea abuzivã a atribuţiilor
funcţiei deţinute
  (1) Personalul contractual are obligaţia de a nu folosi atribuţiile
funcţiei deţinute în alte scopuri decât cele prevãzute de lege.
  (2) Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de
evaluare sau de participare la anchete ori acţiuni de control, personalul
contractual nu poate urmãri obţinerea de foloase sau avantaje în interes
personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
  (3) Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu interveni sau
influenta vreo ancheta de orice natura, din cadrul instituţiei sau din afarã
acesteia, în considerarea funcţiei pe care o deţin.
  (4) Angajaţii contractuali au obligaţia de a nu impune altor
angajaţi contractuali sau funcţionari publici sa se înscrie în organizaţii sau
asociaţii, indiferent de natura acestora, ori de a nu le sugera acest lucru,
promitandu-le acordarea unor avantaje materiale sau profesionale.
    14.   Utilizarea resurselor publice
  (1) Personalul contractual este obligat sa asigure ocrotirea
proprietãţii publice şi private a statului şi a unitãţilor
administrativ-teritoriale, sa evite producerea oricãrui prejudiciu, actionand
în orice situaţie ca un bun proprietar.
  (2) Personalul contractual are obligaţia sa foloseascã timpul de
lucru, precum şi bunurile aparţinând autoritãţii sau instituţiei publice numai
pentru desfãşurarea activitãţilor aferente funcţiei deţinute.
  (3) Personalul contractual trebuie sa propunã şi sa asigure,
potrivit atribuţiilor care îi revin, folosirea utila şi eficienta a banilor
publici, în conformitate cu prevederile legale.
  (4) Personalului contractual care desfãşoarã activitãţi
publicistice în interes personal sau activitãţi didactice îi este interzis sa
foloseascã timpul de lucru ori logistica autoritãţii sau a instituţiei publice
pentru realizarea acestora.
    15.   Limitarea participãrii la achiziţii,
concesionari sau închirieri
  (1) Orice angajat contractual poate achizitiona un bun aflat în
proprietatea privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale,
supus vânzãrii în condiţiile legii, cu excepţia urmãtoarelor cazuri:
  a) când a luat cunostinta, în cursul sau ca urmare a îndeplinirii
atribuţiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeazã
sa fie vândute;
  b) când a participat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, la
organizarea vânzãrii bunului respectiv;
  c) când poate influenta operaţiunile de vânzare sau când a obţinut
informaţii la care persoanele interesate de cumpãrarea bunului nu au avut
acces.
  (2) Dispoziţiile alin. (1) se aplica în mod corespunzãtor şi în
cazul concesionarii sau închirierii unui bun aflat în proprietatea publica ori
privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale.
  (3) Angajaţilor contractuali le este interzisã furnizarea
informaţiilor referitoare la bunurile proprietate publica sau privatã a
statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, supuse operaţiunilor de
vânzare, concesionare sau închiriere, în alte condiţii decât cele prevãzute de
lege.
  (4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica în mod corespunzãtor şi în
cazul realizãrii tranzacţiilor prin interpus sau în situaţia conflictului de
interese.

      Coordonarea
şi controlul aplicãrii normelor de conduita profesionalã pentru personalul
contractual

      Rolul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, Ministerului Afacerilor Externe şi Autoritãţii Naţionale de Control
  (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor coordoneazã şi
controleazã aplicarea normelor prevãzute de prezentul cod de conduita,
exercitând urmãtoarele atribuţii:
  a) urmãreşte aplicarea şi respectarea în cadrul autoritãţilor şi
instituţiilor publice a prevederilor prezentului cod de conduita;
  b) soluţioneazã petitiile şi sesizãrile primite privind încãlcarea
prevederilor prezentului cod de conduita sau le transmite spre soluţionare
organului competent, conform legii;
  c) formuleazã recomandãri de soluţionare a cazurilor cu care a fost
sesizat;
  d) elaboreazã studii şi cercetãri privind respectarea prevederilor
prezentului cod de conduita;
  e) colaboreazã cu organizaţiile neguvernamentale care au ca scop
promovarea şi apãrarea intereselor legitime ale cetãţenilor în relaţia cu
personalul din administraţia publica, cu excepţia funcţionarilor publici.
  (2) Prin activitatea sa Ministerul Administraţiei şi Internelor nu
poate influenta derularea procedurii disciplinare din cadrul autoritãţilor şi
instituţiilor publice, desfasurata în conformitate cu prevederile Legii
nr. 53/2003
, cu modificãrile ulterioare.
  (3) Pentru personalul contractual, diplomatic şi auxiliar, din
cadrul aparatului intern şi extern al Ministerului Afacerilor Externe, acest
minister aplica în mod corespunzãtor prevederile alin. (1) şi (2).
  (4) Pentru personalul contractual al autoritãţilor şi instituţiilor
din cadrul administraţiei publice centrale şi administraţiei publice autonome,
cu excepţia prefecturilor, Autoritatea Nationala de Control aplica în mod
corespunzãtor prevederile alin. (1) şi (2).
      Sesizarea
  (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor
Externe şi Autoritatea Nationala de Control pot fi sesizate de orice persoana
cu privire la:
  a) încãlcarea prevederilor prezentului cod de conduita de cãtre
angajaţii contractuali;
  b) constrângerea sau ameninţarea exercitatã asupra angajatului
contractual pentru a-l determina sa încalce dispoziţiile legale în vigoare ori
sa le aplice necorespunzãtor.
  (2) Sesizarea prevãzutã la alin. (1) nu exclude sesizarea organului
disciplinar competent, potrivit legii, din cadrul autoritãţilor şi
instituţiilor publice.
  (3) Angajaţii contractuali nu pot fi sancţionaţi sau prejudiciati
în nici un fel pentru sesizarea cu buna-credinţa a organelor disciplinare
competente, în condiţiile legii.
  (4) Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor
Externe şi Autoritatea Nationala de Control vor verifica actele şi faptele
pentru care au fost sesizate, cu respectarea confidenţialitãţii privind
identitatea persoanei care a fãcut sesizarea.
  (5) Sesizãrile înaintate Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Ministerului Afacerilor Externe şi Autoritãţii Naţionale de Control vor fi
centralizate într-o baza de date la Ministerul Administraţiei şi Internelor,
necesarã pentru:
  a) identificarea cauzelor care determina încãlcarea normelor de
conduita profesionalã;
  b) identificarea modalitãţilor de prevenire a încãlcãrii normelor
de conduita profesionalã;
  c) adoptarea mãsurilor privind reducerea şi eliminarea cazurilor de
nerespectare a prevederilor legale.
      Soluţionarea sesizãrii
  (1) Rezultatele activitãţii de centralizare a sesizarilor sau
petitiilor se consemneazã într-un raport pe baza cãruia Ministerul
Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe şi Autoritatea
Nationala de Control vor formula recomandãri cãtre autoritatea administraţiei
publice sau instituţia respectiva din sectorul bugetar cu privire la modul de
corectare a deficienţelor constatate.
  (2) Recomandãrile Ministerului Administraţiei şi Internelor,
Ministerului Afacerilor Externe şi Autoritãţii Naţionale de Control vor fi
comunicate:
  a) angajatului contractual sau persoanei care a formulat sesizarea;
  b) angajatului contractual care face obiectul sesizãrii;
  c) conducatorului autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi
desfãşoarã activitatea angajatul contractual care face obiectul sesizãrii.
  (3) În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data soluţionãrii,
autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia de a comunica autoritãţilor
competente în monitorizarea implementarii şi aplicãrii prezentului cod de
conduita, conform prevederilor art. 20, modul de soluţionare a mãsurilor
prevãzute în recomandare.
  (4) În cazul în care în situaţia sesizatã este implicat
conducãtorul autoritãţii sau instituţiei publice ori adjunctii acestuia,
recomandarea autoritãţilor competente în monitorizarea implementarii şi
aplicãrii prezentului cod de conduita va fi transmisã şi structurii ierarhic
superioare instituţiei sau autoritãţii publice ori, dupã caz,
primului-ministru.

  Publicitatea cazurilor sesizate
  (1) Raportul anual cu privire la Standardul de conduita a
personalului contractual, care se întocmeşte de autoritãţile competente în
monitorizarea implementarii şi aplicãrii prezentului cod de conduita, se
prezintã Guvernului şi trebuie sa cuprindã şi urmãtoarele date:
  a) numãrul şi obiectul sesizarilor privind cazurile de încãlcare a
normelor de conduita profesionalã;
  b) categoriile şi numãrul de angajaţi contractuali care au încãlcat
normele de conduita morala şi profesionalã;
  c) cauzele şi consecinţele nerespectãrii prevederilor prezentului
cod de conduita;
  d) evidentierea cazurilor în care personalului contractual i s-a
cerut sa acţioneze sub presiunea factorului politic;
  e) recomandãrile propuse;
  f) autoritãţile sau instituţiile publice care nu au respectat
recomandãrile.
  (2) Autoritãţile competente în monitorizarea implementarii şi
aplicãrii prezentului cod de conduita pot sa prezinte în raportul anual, în mod
detaliat, unele cazuri care prezintã un interes deosebit pentru opinia publica.
  (3) Raportul se publica pe pagina de Internet a autoritãţilor
prevãzute la alin. (1), iar publicarea se anunta prin comunicat difuzat
printr-o agenţie de presa.

    
      Rãspunderea


  (1) Încãlcarea dispoziţiilor prezentului cod
de conduita atrage rãspunderea disciplinarã a personalului contractual, în
condiţiile legii.
  (2) Organele cu atribuţii disciplinare au competenta de a cerceta
încãlcarea prevederilor prezentului cod de conduita şi de a propune aplicarea
sancţiunilor disciplinare în condiţiile Legii nr. 53/2003
, cu modificãrile ulterioare.
  (3) În cazurile în care faptele sãvârşite întrunesc elementele
constitutive ale unor infracţiuni, vor fi sesizate organele de urmãrire penalã
competente, în condiţiile legii.
  (4) Personalul contractual rãspunde patrimonial, potrivit legii, în
cazurile în care, prin faptele sãvârşite cu încãlcarea normelor de conduita
profesionalã, aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
          

 

            Prezentul Cod de conduita va fi comunicat
personalului contractual angajat in cadrul CRFPA Teleorman, pentru luare la
cunostinta, conform tabelului de semnaturi anexat.