Legea nr.361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public
Persoanele care, potrivit Legii nr.361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, aleg să se adreseze Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Constanța – pentru a raporta încălcări ale legii, astfel cum acestea sunt definite conform actului normativ mai înainte indicat, o pot face prin următoarele modalităţi:
- prin intermediul serviciilor de transmitere a corespondenţei, la adresa din Constanța, str. Soveja, numărul 19, județul Constanța, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Constanța, menţionând pe plic „În atenţia persoanei desemnate conform Legii nr. 361/2022” sau ”Raportare încălcare” sau similar ;
- personal, prin prezenţa la sediul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Constanța (cu programare prealabilă efectuată telefonic, la cererea avertizorului în interes public, număr de telefon 0241481531);
- telefonic, la numărul de telefon: 0241481531.
Raportarea va fi preluată și înregistrată exclusiv de persoana cu atribuții în acest sens, cu respectarea strictă a prevederilor referitoare la protecția datelor cu caracter personal cu datele de contact mai sus menţionate.
Legislaţia aplicabilă avertizorului în interes public este reprezentată de Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public.
Avertizorul în interes public este persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional.
Raportarea poate fi:
– raportare internă – comunicarea orală sau scrisă de informaţii referitoare la încălcări ale legii din cadrul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Constanța, denumită în continuare “instituţia”, obţinute în context profesional; raportarea internă se realizează prin mijloacele puse la dispoziţie de instituţie pentru efectuarea de raportări privind încălcări ale legii, astfel cum acestea sunt definite conform actului normativ mai înainte indicat, acestea constituind canalele interne de raportare.
– raportare externă – comunicarea orală sau scrisă de informaţii referitoare la încălcări ale legii realizată prin canalele externe de raportare reprezentate de autorităţile competente să primească raportări privind încălcări ale legii: a) autorităţile şi instituţiile publice care, potrivit dispoziţiilor legale speciale, primesc şi soluţionează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competenţă; b) Agenţia Naţională de Integritate; c) alte autorităţi şi instituţii publice cărora Agenţia Naţională de Integritate le transmite raportările spre competentă soluţionare.
Încălcări ale legii reprezintă fapte care constau într-o acţiune sau inacţiune care constituie nerespectări ale dispoziţiilor legale, care privesc domenii cum ar fi:
– achiziţiile publice; serviciile, produsele şi pieţele financiare, precum şi prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului; siguranţa şi conformitatea produselor; siguranţa transportului; protecţia mediului; protecţia radiologică şi siguranţa nucleară; siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, sănătatea şi bunăstarea animalelor; sănătatea publică; protecţia consumatorilor; protecţia vieţii private şi a datelor cu caracter personal şi a securităţii reţelelor şi sistemelor informatice;
– încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene, astfel cum sunt menţionate la art. 325 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene; încălcări referitoare la piaţa internă, menţionate la art.26 alin. (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurenţă şi de ajutoare de stat;
– încălcări referitoare la piaţa internă în ceea ce priveşte actele care încalcă normele privind impozitarea societăţilor sau mecanismele al căror scop este obţinerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăţilor, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenţii sau infracţiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.
Pot efectua raportări persoanele care au obţinut informaţii referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional, în categoria acestor persoane intrând, cel puţin:
– lucrătorii;
– persoanele care desfăşoară o activitate independentă, în înţelesul art. 49 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
– acţionarii şi persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administraţie, precum şi voluntarii şi stagiarii remuneraţi sau neremuneraţi;
– orice persoană care lucrează sub supravegherea şi conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanţilor şi a furnizorilor acesteia.
Totodată, pot efectua raportări privind încălcări ale legii persoanele ale căror raporturi de muncă nu au început încă şi care efectuează raportări prin intermediul canalelor de raportare interne sau externe sau divulgă public informaţii privind încălcări ale legii obţinute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat, precum şi persoanele care raportează sau dezvăluie public informaţii privind încălcări ale legii în mod anonim.
***
Raportarea informaţiilor privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerată, potrivit legii, infracţiune.
***
Pentru a beneficia de măsurile de protecţie, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
- să se încadreze într-una din categoriile menționate la art. 2 din Legea nr. 361/2022 (persoane care efectuează raportari de informaţii privind încălcări ale legii) și să fi obţinut informaţiile referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
- să fi avut motive întemeiate să creadă că informaţiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării şi că respectivele informaţii intrau în domeniul de aplicare al Legii nr. 361/2022;
- să fi efectuat o raportare internă.
Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinesc cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.
Măsurile reparatorii prevăzute se aplică și: facilitatorilor; persoanelor terţe care au legături cu avertizorul în interes public şi care ar putea să sufere represalii într- un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia; persoanelor juridice deţinute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional; avertizorului în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informaţii referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat şi suferă represalii; avertizorului în interes public care efectuează raportări către instituţiile, organele, oficiile sau agenţiile competente ale Uniunii Europene.
***
Raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin interemediul canalelor interne de raportare existente. Avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, între canalul intern de raportare şi canalul extern de raportare. La alegerea canalului de raportare, avertizorul în interes public poate lua în considerare aspecte precum existenţa riscului de represalii, în cazul raportării prin canalelor interne, imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne de raportare.
Raportarea trebuie să cuprindă, cel puţin, următoarele:
- numele şi prenumele;
- datele de contact ale avertizorului în interes public;
- contextul profesional în care au fost obţinute informaţiile;
- persoana vizată, dacă este cunoscută;
- descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entităţii;
- probele în susţinerea raportării, după caz;
- data şi semnătura.
Prin excepţie, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează şi se soluţionează în măsura în care conţine indicii referitoare la încălcări ale legii.
Raportările se scriu într-un registru, care cuprinde data primirii raportării, numele şi prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public, obiectul raportării şi modalitatea de soluţionare. Registrul se ţine în format electronic. Evidenţa raportărilor primite se păstrează cu respectarea cerinţelor privind confidenţialitatea. Raportările se păstrează 5 ani. După expirarea perioadei de păstrare de 5 ani, acestea se distrug, indiferent de suportul pe care sunt păstrate.
În cazul în care pentru raportare se utilizează o linie telefonică, persoana responsabilă are obligaţia de a documenta raportarea:
a) fie prin efectuarea unei înregistrări a conversaţiei într-o formă durabilă şi accesibilă, sub rezerva consimţământului avertizorului în interes public;
b) fie printr-o transcriere completă şi exactă a conversaţiei.
În cazul în care pentru raportare se utilizează o linie telefonică în care conversaţiile nu pot fi înregistrate, persoana responsabilă are obligaţia de a întocmi un proces-verbal de transcriere completă şi exactă a conversaţiei. Persoana responsabilă oferă avertizorului în interes public posibilitatea de a verifica, de a rectifica şi de a-şi exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversaţiei, prin semnarea acestuia.
În cazul în care avertizorul în interes public solicită ca raportarea să aibă loc în prezenţa persoanei responsabile, aceasta are obligaţia de a întocmi un proces-verbal de consemnare, într-o formă durabilă şi accesibilă, sub rezerva consimţământului avertizorului în interes public. Persoana responsabilă oferă avertizorului în interes public posibilitatea de a verifica, de a rectifica şi de a-şi exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversaţiei, prin semnarea acestuia.
În cazul în care avertizorul în interes public nu îşi exprimă consimţământul pentru transcrierea sau înregistrarea conversaţiei, acesta este îndrumat să raporteze în scris, pe suport hârtie, persoanei responsabile, sau în format electronic, la adresă de poştă electronică dedicată.
***
Avertizorul în interes public care efectuează o raportare sau divulgare publică a unor informaţii privind încălcări ale legii nu încalcă dispoziţiile legale sau caluzele contractuale privind divulgarea de informaţii şi nu răspunde pentru raportarea sau divulgarea publică a unor astfel de informaţii, cu condiţia să fi efectuat o raportare sau divulgare publică în condiţiile Legii nr. 361/2022 şi să fi avut motive întemeiate să creadă că raportarea sau divulgarea a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii.
Avertizorul în interes public care dobândeşte sau accesează date sau informaţii de care are cunoştinţă în virtutea atribuţiilor de serviciu sau a raporturilor de muncă nu răspunde dacă accesarea sau dobândirea are ca scop raportarea sau dezvăluirea publică a unei încălcări a legii, iar raportarea sau divulgarea publică s-a efectuat în condiţiile Legii nr. 361/2022.
Răspunderea avertizorilor în interes public pentru acte sau omisiuni care nu au legătură cu raportarea sau divulgarea publică sau care nu sunt necesare pentru dezvăluirea unei încălcări a legii este supusă dispoziţiilor de drept comun.
În cadrul procedurilor judiciare care vizează încălcări precum încălcarea dreptului la imagine, încălcarea drepturilor de autor, încălcarea secretului profesional, încălcarea normelor de protecţie a datelor, divulgarea secretelor comerciale sau acţiunile în despăgubire, nu se poate angaja răspunderea persoanelor în cauză ca urmare a raportărilor sau a divulgărilor publice efectuate în condiţiile Legii nr. 361/2022. Persoanele în cauză au dreptul să invoce respectiva raportare sau divulgare publică pentru a urmări închiderea cauzei, cu condiţia să fi avut motive întemeiate să considere că raportarea sau divulgarea publică a fost necesară pentru dezvăluirea unei încălcări a legii, în temeiul prezentei legi.
În cazul în care o persoană raportează sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii în condiţiile prezentei legi şi aceste informaţii includ secrete comerciale, o astfel de raportare sau divulgare publică este considerată legală în condiţiile art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2019 privind protecţia know-how-ului şi a informaţiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale împotriva dobândirii, utilizării şi divulgării ilegale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Persoanele în cauză care au efectuat o raportare sau divulgare publică în condiţiile Legii nr. 361/2022 au dreptul la repararea integrală a prejudiciului suferit ca urmare a raportării sau divulgării publice.
Instituţia nu va lua nicio măsură împotriva avertizorului în interes public şi a celorlalte persoane care beneficiază de protecţia legii, ca urmare a unei raportări efectuate de către acesta. Este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, ameninţări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc:
a) orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu;
b) concedierea sau eliberarea din funcţia publică;
c) modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;
d) reducerea salariului şi schimbarea programului de lucru;
e) retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcţia publică şi a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanţei profesionale individuale, inclusiv a funcţionarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfăşurată;
f) aplicarea oricărei alte sancţiuni disciplinare;
g) constrângerea, intimidarea, hărţuirea;
h) discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil;
i) refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut aşteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent;
j) refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;
k) cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputaţiei persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităţilor de afaceri şi a pierderii de venituri;
l) includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu îşi va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie;
m) rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condiţiile în acest sens;
n) anularea unei licenţe sau a unui permis;
o) solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.
Pentru evitarea oricărui dubiu, acţiunile menţionate mai sus, cu excepţia celor menţionate la lit. g), h), k) şi l), pot fi luate de către instituţie în contextul derulării normale a raporturilor de serviciu/de muncă, aceste acţiuni fiind interzise doar în măsura în care acţiunea respectivă este legată de raportarea efectuată de către avertizorul în interes public.
Măsurile pot fi contestate printr-o cerere adresată instanţei competente, în funcţie de natura litigiului, în a cărei circumscripţie teritorială avertizorul în interes public îşi are domiciliul.
La solicitarea avertizorului în interes public cercetat disciplinar ca urmare a raportării interne, externe sau divulgării publice, comisia de disciplină are obligaţia de a invita presa şi un reprezentant al sindicatului sau un reprezentant al salariaţilor, după caz. Anunţul se face prin comunicat pe pagina de internet a instituţiei cu cel puţin 3 zile lucrătoare înaintea şedinţei, sub sancţiunea nulităţii raportului şi a sancţiunii disciplinare aplicate.
***
Toate raportările vor fi tratate cu confidenţialitate şi se vor depune toate eforturile pentru a nu se dezvălui identitatea, dacă există solicitare în acest sens. În cazul în care ca urmare a investigaţiei raportării, vor trebuie efectuate proceduri disciplinare sau alte proceduri, este posibil să nu se poată desfăşura procedurile respective făsă dezvăluirea identităţii avertizorului în interes public, aşa că se poate cere prezentarea în calitate de martor.
Persoana desemnată să soluţioneze raportarea are obligaţia să nu dezvăluie identitatea avertizorului în interes public şi nici informaţiile care ar permite identificarea directă sau indirectă a acestuia, cu excepţia situaţiei în care are consimţământul expres al acestuia.
Prin excepţie, identitatea avertizorului în interes public şi orice altă informaţie prin care acesta poate fi identificat pot fi divulgate numai în cazul în care acest lucru este o obligaţie impusă de lege, cu respectarea condiţiilor şi a limitelor prevăzute de aceasta. În aces caz, avertizorul în interes public este informat anterior, în scris, cu privire la divulgarea identităţii şi a motivelor divulgării datelor confidenţiale în cauză. Obligaţia nu există în cazul în care informarea ar periclita investigaţiile sau procedurile judiciare.
Informaţiile din cuprinsul raportărilor care constituie secrete comerciale nu pot fi utilizate sau divulgate în alte scopuri decât cele necesare soluţionării raportării.
Obligaţia de a păstra confidenţialitatea nu există în cazul în care avertizorul în interes public a dezvăluit în mod intenţionat identitatea sa în contextul unei divulgări publice.
Obligaţia de a păstra confidenţialitatea se menţine şi în cazul în care raportarea ajunge din eroare la o altă persoană din cadrul autorităţii, instituţiei publice, oricărei alte persoane juridice de drept public, precum şi din cadrul persoanelor juridice de drept privat alta decât persoana desemnată. În acest caz, raportarea este înaintată, de îndată, persoanei desemnate.
***
Toate prelucrările de date cu caracter personal efectuate în temeiul Legii nr. 361/2022, inclusiv schimbul sau transmiterea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente, se defăşoară potrivit dispoziţiilor din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor – RGPD) şi din Legea nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date şi dispoziţiilor din Regulamentul (UE) 2018/1.725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1.247/2002/CE.
Datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru soluţionarea unei anumite raportări nu se colectează sau, dacă sunt colectate în mod accidental, se şterg.
Categoriile de persoane vizate conform RGPD sunt avertizorul în interes public, persoanele care beneficiază de protecţia legii, persoanele fizice vizate menţionate în raportare sau în dezvăluirea publică, alte persoane care sunt implicate în investigaţie.
Categoriile de date cu caracter personal sunt, în general, numele şi prenumele, datele de contact ale persoanelor vizate conform RGPD, funcţia, angajatorul, alte date cu caracter personal în funcţie de natura raportării şi acţiunile subsecvente aferente investigaţiei.
Temeiul prelucrării în reprezintă art. 6 alin. (1) lit. a) (consimţământul persoanei vizate), lit. c) (îndeplinirea unei obligaţii legale a operatorului de date) şi lt. f) (interesul legitim al operatorului de date) din RGPD.
Potrivit legislaţiei aplicabile, persoana are dreptul de informare, de acces, de actualizare, de anonimizare, restricţionare, portabilitate, de a se opune prelucrării, Aceste drepturi se pot exercita prin adresarea unei cereri scrise către operatorul de date, fie în format fizic, la adresa din Constanța, str. Soveja , nr.19, cu menţiunea Protecţia Datelor, fie în format electronic, la adresa de e-mail …, telefon 0241481531 . De asemenea, poate depune plângere la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării datelor cu Caracter Personal, conform legii, şi se poate adresa justiţiei în condiţiile legii.
Dispoziţiile privind confidenţialitatea şi prelucrarea datelor cu caracter personal aplicabile avertizorilor în interes public, se aplică şi persoanei vizate, precum şi persoanelor terţe la care se face referire în raportare.
Identitatea persoanei vizate este protejată cât timp sunt în desfăşurarea acţiunile subsecvente raportării sau divulgării publice, cu excepţia cazului în care, ca urmare a soluţionării raportării sau divulgării, se constată că persoana vizată nu este vinovată de încălcările legii ce au făcut obiectul raportării sau divulgării.
Persoanele vizate au dreptul la apărare, inclusiv dreptul de a fi ascultate şi dreptul de acces la propriul dosar.
***
În soluţionarea raportării şi efectuarea de acţiuni subsecvente, instituţia are:
a) dreptul de a solicita documentele deţinute de autorităţile, instituţiile publice, persoanele juridice de drept public şi persoanele juridice de drept privat, indiferent de forma acestora, şi de a primi copii ale acestora;
b) dreptul de a solicita informaţii de la autorităţile, instituţiile publice, persoanele juridice de drept public şi persoanele juridice de drept privat, de la avertizorul în interes public, persoana vizată şi orice altă persoană care poate oferi informaţii în vederea soluţionării raportărilor. Solicitarea de informaţii se poate realiza inclusiv prin invitarea la sediul autorităţilor competente.
Instituţia desemnează persoana responsabilă cu atribuţii în ceea ce priveşte primirea, înregistrarea, examinarea, efectuarea de acţiuni subsecvente şi soluţionarea raportărilor cu privire la orice faptă care reprezintă o încălcare a legii, şi realizarea activităţilor specifice ce revin instituţiei publice în domeniul de reglementare şi aplicare conform Legii nr. 361/2022, care să acţioneze cu imparţialitate şi care să fie independentă în exercitarea acestor atribuţii.
Persoana responsabilă are obligaţia de a transmite avertizorului în interes public confirmarea primirii raportării, în termen de cel mult 7 zile calendaristice de la primirea acesteia.
După înregistrarea raportării, persoana desemnată efectuează o primă examinare a acesteia, în ceea ce priveşte îndeplinirea prevederilor privitoare la domeniul de aplicare şi conţinutul raportării. În cazul în care se constată că raportarea nu vizează domeniul de competenţă al instituţiei, aceasta se va redirecţiona. În cazul în care se constată că raportarea nu conţine elementele obligatorii prevăzute de lege sau este transmisă anonim şi nu conţine suficiente informaţii referitoare la încălcări ale legii, care să permită analizarea şi soluţionarea raportării, şi nici nu au fost comunicate/completate în termen de 15 zile de la solicitarea formulată de către persoana responsabilă, raportarea se clasează.
Dacă pe baza informaţiilor conţinute în raportare există indicii privind existenţa unei încălcări a legii, persoana desemnată procedează la examinarea propriu-zisă.
Instituţia are competenţa de a solicita, colecta şi prelucra date şi informaţii cu privire la raportarea înregistrată. De asemenea, instituţia are dreptul să solicite motivat, autorităţilor, instituţiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum şi persoanelor juridice de drept privat documentele şi informaţiile necesare soluţionării raportării, cu obligaţia păstrării confidenţialităţii.
Persoana responsabilă are obligaţia de informare a avertizorului în interes public cu privire la stadiul acţiunilor subsecvente, în termen de cel mult 3 luni de la data confirmării de primire sau, în cazul în care nu i s-a confirmat primirea raportării, de la expirarea termenului de 7 zile prevăzut mai sus, precum şi, ulterior, ori de câte ori sunt înregistrate evoluţii în desfăşurarea acţiunilor subsecvente, cu excepţia cazului în care informarea ar putea periclita desfăşurarea acestora.
Persoana responsabilă va efectua acţiunile subsecvente cu diligenţă, depunând toate eforturile pentru soluţionarea corectă şi rapidă a raportării înregistrate.
De asemenea, persoana responsabilă are obligaţia de informare a avertizorului în interes public, a conducătorilor autorităţilor, instituţiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum şi persoanelor juridice de drept privat, cu privire la modalitatea de soluţionare a raportării.
Persoana responsabilă menţine contactul cu avertizorul în interes public, în vederea solicitării de informaţii suplimentare şi informării, şi informează avertizorul în interes public cu privire la modalitatea de soluţionare a raportării.
Totodată, instituţia, prin persoana responsabilă, are obligaţia de a furniza informaţii clare şi uşor accesibile privind procedurile de raportare externă către autorităţile competente şi, după caz, către instituţiile, organele, oficiile sau agenţiile Uniunii Europene.
Instituţia va răspunde preocupărilor avertizorului în interes public cât mai repede posibil. Principiul primordial pentru instituţie va fi interesul public. Pentru a fi corecţi cu toţi angajaţii, inclusiv cu cei care pot fi acuzaţi în mod eronat, se vor face anchete iniţiale pentru a decide dacă o investigaţie este adecvată şi, dacă da, ce formă ar trebui să aibă. Este posibil ca investigaţia să fie efectuată în condiţii de strictă confidenţialitate, adică prin neinformarea subiectului raportării până când (sau dacă) devine necesar să se facă acest lucru. Cu toate acestea, în anumite situaţii, cum ar fi acuzaţiile de rele tratamente ale altora, interzicerea accesului la muncă, vor fi luate îmediat în considerare. Protecţia celorlalţi este primordială în toate cazurile. Avertizorul în interes public poate fi intervievat dacă se consideră necesar pentru înţelegerea completă a obiectului raportării. Cu excepţia cazului în care există motive legale pentru care acest lucru nu se poate face, avertizorul în interes public va fi informat cu privire la progresul şi rezultatul oricărei investigaţii.
După finalizarea examinării, persoana desemnată întocmeşte un raport care cuprinde următoarele elemente: prezentarea situaţiei care a făcut obiectul raportării, inclusiv descrierea informaţiilor aduse la cunoştinţă prin raportarea înregistrată şi, după caz, prin comunicarea către autorităţile, instituţiile publice, alte persoane juridice de drept public vizate, precum şi către persoanele juridice de drept privat, de concluzii şi recomandări care pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecţie.
Modalitatea de soluţionare se comunică în termen de 5 zile de la finalizarea examinării către avertizorul în interes public şi persoana vizată.
***
Raportarea se clasează atunci când:
a) nu conţine elementele minime prevăzute de lege, altele decât datele de identificare a avertizorului în interes public, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligaţie să fie îndeplinită;
b) raportarea este transmisă anonim şi nu conţine suficiente informaţii referitoare la încălcări ale legii, care să permită analizarea şi soluţionarea raportării, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligaţie să fie îndeplinită.
În situaţia prevăzută la lit. a), soluţia de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal.
În cazul în care o persoană face mai multe raportări cu acelaşi obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primeşte o nouă raportare cu acelaşi obiect, fără a prezenta informaţii suplimentare care să justifice o acţiune subsecventă diferită, aceasta se clasează.
Persoana desemnată poate decide încheierea procedurii dacă după examinarea raportării se constată că este o încălcare în mod clar minoră şi nu necesită acţiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii. Această prevedere nu aduce atingere obligaţiei de a păstra confidenţialitatea, de a informa avertizorul în interes public şi nu aduce atingere nici altor obligaţii sau altor proceduri aplicabile de remediere a încălcării raportate.
Soluţia de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal.
***
În situaţia în care, potrivit legilor speciale, competenţa de a primi şi efectua acţiuni subsecvente revine autorităţile şi instituţiile publice care, potrivit dispoziţiilor legale speciale, primesc şi soluţionează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competenţă, raportările primite de Agenţia Naţională de Integritate se redirecţionează, de îndată, către acestea, cu păstrarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea. Autorităţile anterior menţionate au obligaţia de a redirecţiona către Agenţia Naţională de Integritate, de îndată, raportarea care este de competenţa acesteia.
Autorităţile şi instituţiile publice care, potrivit dispoziţiilor legale speciale, primesc şi soluţionează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competenţă, au obligaţia de a redirecţiona către Agenţia Naţională de Integritate, de îndată, raportarea greşit îndreptată. Agenţia Naţională de Integritate va redirecţiona raportarea, în funcţie de obiectul acesteia, urmând ca avertizorul în interes public să fie înştiinţat despre aceasta. Redirecţionarea se realizează cu păstrarea garanţiilor privind confidenţialitatea şi integritatea.
Autorităţile şi instituţiile publice care, potrivit dispoziţiilor legale speciale, primesc şi soluţionează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competenţă, au obligaţia înştiinţării avertizorului în interes public cu privire la redirecţionare, în termen de 3 zile lucrătoare de la aceasta.
***
Avertizorul în interes public care divulgă public informaţii privind încălcarea legii beneficiază de protecţie în cazul în care este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
a) a raportat mai întâi intern şi extern sau direct extern, însă consideră că nu au fost dispuse măsuri corespunzătoare în termenul prevăzut la art. 17 alin. (6) din Legea nr. 361/2022;
b) are motive întemeiate să considere că:
1. încălcarea poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public sau riscul unui prejudiciu care nu mai poate fi remediat; sau
2. în cazul raportării externe există un risc de represalii sau o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace având în vedere circumstanţele specifice ale raportării.
Sesizarea privind încălcarea legii prin divulgare publică se poate adresa presei, organizaţiilor profesionale, sindicale sau patronale, organizaţiilor neguvernamentale, comisiilor parlamentare sau prin punerea la dispoziţie în orice mod în spaţiul public a informaţiilor referitoare la încălcări ale legii.
Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Constanța
Documente descărcabile
Notă: Persoanele care aleg să se adreseze pe canalul extern – Agenția Națională de Integritate – pentru a raporta încălcări ale legii, o pot face online accesând:
Platforma Avertizori https://avertizori.integritate.eu/