COD DE CONDUITĂ ETICĂ
A.J.O.F.M. ARGES
CAPITOLUL I
DOMENIUL DE APLICARE, OBIECTIVE, PRINCIPII
GENERALE, TERMENI
Art.1 Domeniul de
aplicare
Codul de conduita etică reglementeaza normele
de conduita profesionala si de integritate ale personalului din cadrul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Forței de Muncă Arges.
Normele de conduită profesională prevazute în prezentul cod sunt
obligatorii pentru funcționarii publici, pentru persoanele care ocupă temporar
o funcție publică, precum și pentru personalul contractual.
Art.2 Obiective
Obiectivele prezentului Cod de conduita
urmaresc asigurarea calitatii serviciului public, o buna administrare in realizarea
interesului public, precum si eliminarea birocratiei si faptelor de coruptie
din administratia publica, prin:
a)
reglementarea normelor de conduita profesionala necesara realizarii unor
raporturi sociale
si profesionale corespunzatoare crearii si mentinerii la nivel inalt a
prestigiului Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca Arges si
personalului acesteia;
b)
informarea publicului cu privire la conduita profesionala la care este
indreptatit sa se astepte
din partea functionarilor publici in exercitarea functiilor pe care le ocupa;
c) crearea unui climat de incredere si respect
reciproc, intre cetateni si functionarii publici, personalul contractual din cadrul Agentiei
Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca, pe de o parte, si intre cetateni si instituție,
pe de alta parte.
Art.3 Principii generale
Principiile care guvernează conduita
profesională a funcţionarilor publici şi a personalului contractual sunt cele
prevăzute la art.368 din OUG nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu
modificările și completările ulterioare, și anume:
a) supremaţia Constituţiei şi a legii,
principiu conform căruia persoanele care ocupă diferite categorii de funcţii au
îndatorirea de a respecta Constituţia şi legile ţării;
b) prioritatea interesului public, în
exercitarea funcţiei deţinute;
c) asigurarea egalităţii de tratament a
cetăţenilor în faţa autorităţilor şi instituţiilor publice, principiu conform
căruia persoanele care ocupă diferite categorii de funcţii au îndatorirea de a
aplica acelaşi regim juridic în situaţii identice sau similare;
d) profesionalismul, principiu conform căruia
persoanele care ocupă diferite categorii de funcţii au obligaţia de a îndeplini
atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenţă, eficienţă,
corectitudine şi conştiinciozitate;
e) imparţialitatea şi independenţa, principiu
conform căruia persoanele care ocupă diferite categorii de funcţii sunt
obligate să aibă o atitudine obiectivă, neutră faţă de orice interes altul
decât interesul public, în exercitarea funcţiei deţinute;
f) integritatea morală, principiu conform
căruia persoanelor care ocupă diferite categorii de funcţii le este interzis să
solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii, vreun
avantaj ori beneficiu în considerarea funcţiei pe care o deţin sau să abuzeze
în vreun fel de această funcţie;
g) libertatea gândirii şi a exprimării,
principiu conform căruia persoanele care ocupă diferite categorii de funcţii
pot să-şi exprime şi să-şi fundamenteze opiniile, cu respectarea ordinii de
drept şi a bunelor moravuri;
h) cinstea şi corectitudinea, principiu
conform căruia în exercitarea diferitelor categorii de funcţii ocupanţii
acestora trebuie să fie de bună-credinţă;
i) deschiderea şi transparenţa, principiu
conform căruia activităţile desfăşurate în exercitarea diferitelor categorii de
funcţii sunt publice şi pot fi supuse monitorizării cetăţenilor;
j) responsabilitatea şi răspunderea, principiu
potrivit căruia persoanele care ocupă diferite categorii de funcţii răspund în
conformitate cu prevederile legale atunci când atribuţiile de serviciu nu au
fost îndeplinite corespunzător.
Art.4 Termeni
In înțelesul prezentului Cod de conduită etică, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) functionar
public – persoana numita intr-o functie publica in conditiile OUG
nr.57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) functie
publica– ansamblul atributiilor si responsabilitatilor stabilite in temeiul legii, in scopul exercitării
prerogativelor de putere publică de către autoritățile și instituțiile publice;
c) personal
contractual – persoana numită, pe bază de contract individual de muncă,
intr-o funcție în instituțiile publice in condițiile Legii nr.53/2003 privin
Codul Muncii, republicată, cu modificarile si completarile ulterioare;
d)
interes public – acel interes care implica garantarea si respectarea de
catre autoritatile
publice a drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale cetatenilor,
recunoscute de Constitutie, legislatia interna si tratatele internationale la
care Romania este parte;
e) interes
personal – orice avantaj material sau de alta natura, urmarit ori obtinut,
in mod direct
sau indirect, pentru sine ori pentru altii, de catre functionarii publicii, de
catre personalul contractual,
prin folosirea reputatiei, influentei, facilitatilor, relatiilor, informatiilor
la care au acces, ca urmare a exercitarii functiei publice;
f) conflict
de interese – acea
situatie sau imprejurare in care interesul personal, direct ori indirect, al functionarului public
contravine interesului public, astfel incat afecteaza sau ar putea afecta independenta si
impartialitatea sa in luarea deciziilor ori indeplinirea la timp si cu obiectivitate a
indatoririlor care ii revin in exercitarea functiei publice detinute;
g) informatie
de interes public – orice informatie care priveste activitatile sau care
rezulta din activitatile
unei autoritati publice ori institutii publice, indiferent de suportul ei;
h) informatie cu privire la date personale – orice informatie privind o persoana
identificata sau identificabila;
i) avertizare
în interes public – sesizarea făcută cu bună-credinţă cu privire la orice
faptă care presupune o încălcare a legii, a deontologiei profesionale sau a
principiilor bunei administrări, eficienţei, eficacităţii, economicităţii şi
transparenţei;
j) avertizor
– persoana care face o sesizare şi care este încadrată în una dintre
autorităţile publice sau instituţiile publice;
k) comisie
de disciplină – orice organ însărcinat cu atribuţii de cercetare
disciplinară, prevăzut de lege sau de regulamentele de organizare şi
funcţionare a autorităţilor publice, instituţiilor publice;
l) consilier
etic /responsabil cu monitorizarea respectării normelor de conduită –funcționar
public desemnat de conducătorul instituției cu scopul de a asigura consilierea/
asistența de probleme de etică și monitorizarea respectării normelor de
conduită profesională în cadrul instituției publice.
CAPITOLUL II
Norme generale de conduită profesională a
funcționarilor publici și a personalului contractual din cadrul AJOFM Arges
Art.5 Respectarea Constituţiei şi a legilor
(1) Funcţionarii publici au obligaţia ca prin
actele şi faptele lor să promoveze supremaţia legii, să respecte Constituţia şi
legile ţării, statul de drept, drepturile şi libertăţile fundamentale ale
cetăţenilor în relaţia cu administraţia publică, precum şi să acţioneze pentru
punerea în aplicare a dispoziţiilor legale în conformitate cu atribuţiile care le
revin, cu aplicarea normelor de conduită care rezultă din îndatoririle
prevăzute de lege.
(2) Funcţionarii publici trebuie să se
conformeze dispoziţiilor legale privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi, datorată naturii funcţiilor publice deţinute.
Art.6 Profesionalismul şi imparţialitatea
(1) Funcţionarii publici trebuie să exercite
funcţia publică cu obiectivitate, imparţialitate şi independenţă,
fundamentându-şi activitatea, soluţiile propuse şi deciziile pe dispoziţii
legale şi pe argumente tehnice şi să se abţină de la orice faptă care ar putea
aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului corpului
funcţionarilor publici.
(2) În activitatea profesională, funcţionarii
publici au obligaţia de diligenţă cu privire la promovarea şi implementarea
soluţiilor propuse şi a deciziilor, în condiţiile prevăzute la alin. (1).
(3) În exercitarea funcţiei publice,
funcţionarii publici trebuie să adopte o atitudine neutră faţă de orice interes
personal, politic, economic, religios sau de altă natură şi să nu dea curs unor
eventuale presiuni, ingerinţe sau influenţe de orice natură.
(4) Principiul independenţei nu poate fi
interpretat ca dreptul de a nu respecta principiul subordonării ierarhice.
Art.7 Obligaţii în exercitarea dreptului la libera
exprimare
(1)
Funcţionarii publici au dreptul la libera exprimare, în condiţiile legii.
(2) În exercitarea dreptului la liberă
exprimare, funcţionarii publici au obligaţia de a nu aduce atingere demnităţii,
imaginii, precum şi vieţii intime, familiale şi private a oricărei persoane.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor de serviciu,
funcţionarii publici au obligaţia de a respecta demnitatea funcţiei publice
deţinute, corelând libertatea dialogului cu promovarea intereselor autorităţii
sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
(4) În activitatea lor, funcţionarii publici
au obligaţia de a respecta libertatea opiniilor şi de a nu se lăsa influenţaţi
de considerente personale sau de popularitate. În exprimarea opiniilor,
funcţionarii publici trebuie să aibă o atitudine conciliantă şi să evite
generarea conflictelor datorate schimbului de păreri.
Art. 8 Asigurarea unui serviciu public de
calitate
(1) Funcţionarii publici au obligaţia de a
asigura un serviciu public de calitate în beneficiul cetăţenilor prin
participarea activă la luarea deciziilor şi la transpunerea lor în practică, în
scopul realizării competenţelor autorităţilor şi ale instituţiilor publice.
(2) În exercitarea funcţiei deţinute,
funcţionarii publici au obligaţia de a avea un comportament profesionist,
precum şi de a asigura, în condiţiile legii, transparenţa administrativă pentru
a câştiga şi a menţine încrederea publicului în integritatea, imparţialitatea
şi eficacitatea autorităţilor şi instituţiilor publice.
Art.9 Loialitatea faţă de autorităţile şi instituţiile
publice
(1) Funcţionarii publici au obligaţia de a
apăra în mod loial prestigiul instituţiei publice în care îşi desfăşoară
activitatea, precum şi de a se abţine de la orice act ori fapt care poate
produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2)
Funcţionarilor publici le este interzis:
a) să exprime în public aprecieri neconforme
cu realitatea în legătură cu activitatea instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia ori cu proiectele
de acte cu caracter normativ sau individual;
b) să facă aprecieri neautorizate în legătură
cu litigiile aflate în curs de soluţionare şi în care instituţia publică în
care îşi desfăşoară activitatea are calitatea de parte sau să furnizeze în mod
neautorizat informaţii în legătură cu aceste litigii;
c) să dezvăluie şi să folosească informaţii
care au caracter secret, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
d) să acorde asistenţă şi consultanţă
persoanelor fizice sau juridice în vederea promovării de acţiuni juridice ori
de altă natură împotriva statului sau instituţiei publice în care îşi
desfăşoară activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică şi după
încetarea raportului de serviciu, pentru o perioadă de 2 ani, dacă dispoziţiile
din legi speciale nu prevăd alte termene.
Art.10 Obligaţia de a informa autoritatea sau instituţia
publică cu privire la situaţia personală generatoare de acte juridice
Funcţionarul public are îndatorirea de a
informa instituţia publică, în mod corect şi complet, în scris, cu privire la
situaţiile de fapt şi de drept care privesc persoana sa şi care sunt
generatoare de acte administrative în condiţiile expres prevăzute de lege.
Art.11 Interdicţii şi limitări în ceea ce priveşte
implicarea în activitatea politică
(1) Funcţionarii publici și personalul
contractual au obligaţia ca, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, să se
abţină de la exprimarea sau manifestarea publică a convingerilor şi
preferinţelor lor politice, să nu favorizeze vreun partid politic sau vreo
organizaţie căreia îi este aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor
politice.
(2) În exercitarea funcţiei publice,
funcţionarilor publici le este interzis:
a) să participe la colectarea de fonduri
pentru activitatea partidelor politice, a organizaţiilor cărora le este
aplicabil acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice, a fundaţiilor sau
asociaţiilor care funcţionează pe lângă partidele politice, precum şi pentru
activitatea candidaţilor independenţi; b) să furnizeze sprijin logistic
candidaţilor la funcţii de demnitate publică;
c) să afişeze, în cadrul autorităţilor sau
instituţiilor publice, însemne ori obiecte inscripţionate cu sigla şi/sau
denumirea partidelor politice, ale organizaţiilor cărora le este aplicabil
acelaşi regim juridic ca şi partidelor politice, ale fundaţiilor sau
asociaţiilor care funcţionează pe lângă partidele politice, ale candidaţilor
acestora, precum şi ale candidaţilor independenţi;
d) să se servească de actele pe care le
îndeplinesc în exercitarea atribuţiilor de serviciu pentru a-şi exprima sau
manifesta convingerile politice;
e) să participe la reuniuni publice cu
caracter politic pe durata timpului de lucru.
Art. 12 Îndeplinirea atribuţiilor
(1) Funcţionarii publici răspund, potrivit legii,
de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin din funcţia publică pe care o deţin,
precum şi a atribuţiilor ce le sunt delegate.
(2) Funcţionarul public are îndatorirea să
îndeplinească dispoziţiile primite de la superiorii ierarhici.
(3) Funcţionarul public are dreptul să refuze,
în scris şi motivat, îndeplinirea dispoziţiilor primite de la superiorul
ierarhic, dacă le consideră ilegale. Funcţionarul public are îndatorirea să
aducă la cunoştinţă superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispoziţia astfel
de situaţii.
(4) În cazul în care se constată, în
condiţiile legii, legalitatea dispoziţiei prevăzute la alin. (3), funcţionarul
public răspunde în condiţiile legii.
Art.13 Păstrarea secretului de stat, secretului de
serviciu şi confidenţialitatea
Funcţionarii publici și personalul contractual
au obligaţia să păstreze secretul de stat, secretul de serviciu, precum şi
confidenţialitatea în legătură cu faptele, informaţiile sau documentele de care
iau cunoştinţă în exercitarea funcţiei publice, în condiţiile legii, cu
aplicarea dispoziţiilor în vigoare privind liberul acces la informaţiile de
interes public.
Art.14 Interdicţia privind acceptarea darurilor sau a
altor avantaje
(1) Funcţionarilor publici le este interzis să
solicite sau să accepte, direct sau indirect, pentru ei sau pentru alţii, în
considerarea funcţiei lor publice, daruri sau alte avantaje.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1)
bunurile pe care funcţionarii publici le-au primit cu titlu gratuit în cadrul
unor activităţi de protocol în exercitarea mandatului sau a funcţiei publice
deţinute, care se supun prevederilor legale specifice.
Art.15 Utilizarea responsabilă a resurselor publice
(1) Funcţionarii publici și personalul
contractul sunt obligaţi să asigure ocrotirea proprietăţii publice şi private a
statului şi a AJOFM Arges, să evite producerea oricărui prejudiciu, acţionând
în orice situaţie ca un bun proprietar.
(2) Funcţionarii publici și personalul
contractul au obligaţia să folosească timpul de lucru, precum şi bunurile
aparţinând AJOFM Arges numai pentru desfăşurarea activităţilor aferente
funcţiei publice deţinute. (3) Funcţionarii publici și personalul contractul
trebuie să propună şi să asigure, potrivit atribuţiilor care le revin,
folosirea utilă şi eficientă a banilor publici, în conformitate cu prevederile
legale.
(4) Funcţionarilor publici și personalului
contractual care desfăşoară activităţi în interes personal, în condiţiile
legii, le este interzis să folosească timpul de lucru ori logistica autorităţii
sau a instituţiei publice pentru realizarea acestora.
Art. 16 Subordonarea ierarhică
Funcţionarii publici și personalul contractual
au obligaţia de a rezolva, în termenele stabilite de către superiorii
ierarhici, lucrările şi sarcinile repartizate.
Art. 17 Folosirea imaginii proprii
Funcţionarilor publici le este interzis să
permită utilizarea funcţiei publice în acţiuni publicitare pentru promovarea
unei activităţi comerciale, precum şi în scopuri electorale.
Art.18 Limitarea participării la achiziţii, concesionări
sau închirieri
(1) Un funcţionar public nu poate achiziţiona
un bun aflat în proprietatea privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, supus vânzării în condiţiile legii, în următoarele
situaţii:
a) când a luat cunoştinţă, în cursul sau ca
urmare a îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea
bunurilor care urmează să fie vândute;
b) când a participat, în exercitarea
atribuţiilor de serviciu, la organizarea vânzării bunului respectiv;
c) când poate influenţa operaţiunile de
vânzare sau când a obţinut informaţii la care persoanele interesate de
cumpărarea bunului nu au avut acces.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător şi în cazul concesionării sau închirierii unui bun aflat în
proprietatea publică ori privată a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale.
(3) Funcţionarilor publici le este interzisă
furnizarea informaţiilor referitoare la bunurile proprietate publică sau
privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, supuse
operaţiunilor de vânzare, concesionare sau închiriere, în alte condiţii decât
cele prevăzute de lege.
Art.19 Respectarea regimului juridic al conflictului de
interese şi al incompatibilităţilor
(1) Funcţionarii publici și personalul
contractual din cadrul AJOFM Arges au obligaţia să respecte întocmai regimul
juridic al conflictului de interese şi al incompatibilităţilor, precum şi
normele de conduită.
(2) În aplicarea prevederilor alin.(1),
funcţionarii publici și personalul contractual
trebuie să exercite un rol activ, având obligaţia de a evalua situaţiile
care pot genera o situaţie de incompatibilitate sau un conflict de interese şi
de a acţiona pentru prevenirea apariţiei sau soluţionarea legală a acestora.
(3) În situaţia intervenirii unei
incompatibilităţi sau a unui conflict de interese, funcţionarii publici au
obligaţia de a acţiona conform prevederilor legale pentru încetarea
incompatibilităţii sau a conflictului de interese, în termen legal.
(4) La numirea într-o funcţie publică, la
încetarea raportului de serviciu, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege,
funcţionarii publici sunt obligaţi să prezinte, în condiţiile Legii nr.
176/2010, cu modificările şi completările ulterioare, declaraţia de avere şi
declaraţia de interese. Declaraţia de avere şi declaraţia de interese se
actualizează anual, potrivit legii.
Art. 20 Activitatea publică
(1) Comunicarea oficială a informaţiilor şi
datelor privind activitatea instituţiei publice, precum şi relaţiile cu mijloacele
de informare în masă se asigură de către funcţionarii publici desemnaţi în
acest sens de conducătorul instituţiei publice, în condiţiile legii.
(2) Funcţionarii publici desemnaţi să
participe la activităţi sau dezbateri publice, în calitate oficială, trebuie să
respecte limitele mandatului de reprezentare încredinţat de conducătorul
instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea.
(3) În cazul în care nu sunt desemnaţi în
acest sens, funcţionarii publici pot participa la activităţi sau dezbateri
publice, având obligaţia de a face cunoscut faptul că opinia exprimată nu
reprezintă punctul de vedere oficial al instituţiei publice în cadrul căreia
îşi desfăşoară activitatea.
(4) Funcţionarii publici pot participa la
elaborarea de publicaţii, pot elabora şi publica articole de specialitate şi
lucrări literare ori ştiinţifice, în condiţiile legii.
(5) Funcţionarii publici pot participa la
emisiuni audiovizuale, cu excepţia celor cu caracter politic ori a celor care
ar putea afecta prestigiul funcţiei publice.
(6) În cazurile prevăzute la alin. (4) şi (5),
funcţionarii publici nu pot utiliza informaţii şi date la care au avut acces în
exercitarea funcţiei publice, dacă acestea nu au caracter public. Prevederile
alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(7) În exercitarea dreptului la replică şi la
rectificare, a dreptului la demnitate, a dreptului la imagine, precum şi a
dreptului la viaţă intimă, familială şi privată, funcţionarii publici îşi pot
exprima public opinia personală în cazul în care prin articole de presă sau în
emisiuni audiovizuale s-au făcut afirmaţii defăimătoare la adresa lor sau a
familiei lor. Prevederile alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(8) Funcţionarii publici îşi asumă
responsabilitatea pentru apariţia publică şi pentru conţinutul informaţiilor
prezentate, care trebuie să fie în acord cu principiile şi normele de conduită
prevăzute de prezentul cod.
(9) Prevederile alin. (1)-(8) se aplică
indiferent de modalitatea şi de mediul de comunicare.
Art.21 Conduita în relaţiile cu cetăţenii
(1) În relaţiile cu persoanele fizice şi cu
reprezentanţii persoanelor juridice care se adresează AJOFM Arges, funcţionarii publici și
personalul contractual sunt obligaţi să aibă un comportament bazat pe respect,
bună-credinţă, corectitudine, integritate morală şi profesională.
(2) Funcţionarii publici și personalul
contractual au obligaţia de a nu aduce atingere onoarei, reputaţiei,
demnităţii, integrităţii fizice şi morale a persoanelor cu care intră în
legătură în exercitarea funcţiei publice, prin:
a) întrebuinţarea unor expresii jignitoare;
b) acte sau fapte care pot afecta integritatea
fizică sau psihică a oricărei persoane.
(3)Funcţionarii publici și personalul
contractual trebuie să adopte o atitudine imparţială şi justificată pentru rezolvarea
legală, clară şi eficientă a problemelor cetăţenilor.
(4) Pentru realizarea unor raporturi sociale
şi profesionale care să asigure demnitatea persoanelor, eficienţa activităţii,
precum şi creşterea calităţii serviciului public, se recomandă respectarea
normelor de conduită prevăzute la alin. (1)-(3) şi de către celelalte subiecte
ale acestor raporturi.
(5) Funcţionarii publici trebuie să adopte o
atitudine demnă şi civilizată faţă de orice persoană cu care intră în legătură
în exercitarea funcţiei publice, fiind îndrituiţi, pe bază de reciprocitate, să
solicite acesteia un comportament similar.
(6) Funcţionarii publici au obligaţia de a
asigura egalitatea de tratament a cetăţenilor în faţa autorităţilor şi
instituţiilor publice, principiu conform căruia funcţionarii publici au
îndatorirea de a preveni şi combate orice formă de discriminare în îndeplinirea
atribuţiilor profesionale.
Art.22 Conduita în cadrul relaţiilor internaţionale
(1) Funcţionarii publici care reprezintă AJOFM
Arges în cadrul unor organizaţii internaţionale, instituţii de învăţământ,
conferinţe, seminare şi alte activităţi cu caracter internaţional au obligaţia
să promoveze o imagine favorabilă ţării şi instituţiei publice pe care o
reprezintă.
(2) În relaţiile cu reprezentanţii altor
state, funcţionarilor publici le este interzis să exprime opinii personale
privind aspecte naţionale sau dispute internaţionale.
(3) În deplasările externe, funcţionarii
publici sunt obligaţi să aibă o conduită corespunzătoare regulilor de protocol
şi le este interzisă încălcarea legilor şi obiceiurilor ţării gazdă.
Art.23 Obiectivitate şi responsabilitate în
luarea deciziilor
(1) În procesul de luare a deciziilor,
funcţionarii publici au obligaţia să acţioneze conform prevederilor legale şi
să îşi exercite capacitatea de apreciere în mod fundamentat şi imparţial.
(2) Funcţionarilor publici le este interzis să
promită luarea unei decizii de către instituţia publică, de către alţi
funcţionari publici, precum şi îndeplinirea atribuţiilor în mod privilegiat.
(3) Funcţionarii publici de conducere sunt
obligaţi să sprijine propunerile şi iniţiativele motivate ale personalului din
subordine, în vederea îmbunătăţirii activităţii autorităţii sau instituţiei
publice în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi a calităţii serviciilor
publice oferite cetăţenilor.
(4) În exercitarea atribuţiilor de coordonare,
precum şi a atribuţiilor specifice funcţiilor publice de conducere,
funcţionarii publici au obligaţia de a asigura organizarea activităţii
personalului, de a manifesta iniţiativă şi responsabilitate şi de a susţine
propunerile personalului din subordine.
(5) Funcţionarii publici de conducere au
obligaţia să asigure egalitatea de şanse şi tratament cu privire la dezvoltarea
carierei personalului din subordine, în condiţiile legislaţiei specifice
aplicabile fiecărei categorii de personal. În acest sens, aceştia au obligaţia:
a) să repartizeze sarcinile în mod echilibrat,
corespunzător nivelului de competenţă aferent funcţiei publice ocupate şi
carierei individuale a fiecărei persoane din subordine;
b) să asigure coordonarea modului de
îndeplinire a sarcinilor, cu valorificarea corespunzătoare a competenţelor
fiecărei persoane din subordine;
c) să monitorizeze performanţa profesională
individuală şi colectivă a personalului din subordine, să semnaleze în mod
individual performanţele necorespunzătoare şi să implementeze măsuri destinate
ameliorării performanţei individuale şi, după caz, colective, atunci când este
necesar;
d) să examineze şi să aplice cu obiectivitate
criteriile de evaluare a competenţei profesionale pentru personalul din
subordine, atunci când propun acordarea de stimulente materiale sau morale;
e) să evalueze în mod obiectiv necesarul de
instruire profesională al fiecărui subordonat şi să propună participarea la
programe de formare şi perfecţionare profesională pentru fiecare persoană din
subordine;
f) să delege sarcini şi responsabilităţi, în
condiţiile legii, persoanelor din subordine care deţin cunoştinţele,
competenţele şi îndeplinesc condiţiile legale necesare exercitării funcţiei
respective;
g) să excludă orice formă de discriminare şi
de hărţuire, de orice natură şi în orice situaţie, cu privire la personalul din
subordine.
(6) În scopul asigurării condiţiilor necesare
îndeplinirii cu imparţialitate a îndatoririlor ce decurg din raporturile
ierarhice, funcţionarii publici de conducere au obligaţia de a nu se angaja în
relaţii patrimoniale cu personalul din subordine.
Art.24 Obligaţia respectării regimului cu privire la
sănătate şi securitate în muncă
Funcţionarii publici au obligaţia de a se
supune controlului de medicina muncii şi expertizelor medicale ca urmare a
recomandărilor formulate de medicul de medicina muncii, în condiţiile legii.
CAPITOLUL III
Masuri referitoare la bunurile primite cu
titlu gratuit cu prilejul unor actiuni de protocol in
exercitarea functiei
Art.25
(1) Persoanele cu functii de conducere si
control, celelalte categorii de personal din cadrul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de
Munca ARGES, care au obligatia sa-si declare averea, potrivit legii, au obligatia de a
declara si prezenta conducatorului institutiei, in termen de 30 de zile de la primire, bunurile pe care
le-au primit cu titlu gratuit in cadrul unor activitati de protocol in
exercitarea functiei.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin.(1):
a)
medaliile, decoratiile, insignele, ordinele, esarfele, colanele si altele
asemenea, primite in exercitarea demnitatii sau a functiei;
b) obiectele de birotica cu o valoare de pana
la 50 euro.
Art.26
(1)
Conducerea Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca ARGES va dispune constituirea unei comisii, alcatuite
din 3 persoane, care
va evalua si va inventaria bunurile prevazute la art.25 alin.(1).
(2) Comisia prevazuta la alin.(1) tine
evidenta bunurilor primite de fiecare persoana si, inainte de finele anului, propune conducerii
Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca Arges, rezolvarea situatiei
bunurilor.
(3) In cazurile in care valoarea bunurilor
stabilita de comisie este mai mare decat echivalentul a 200 euro, persoana care a primit bunurile
poate solicita pastrarea lor, platind diferenta de valoare. Daca valoarea bunurilor stabilita de
comisie este sub echivalentul a 200 euro, acestea se pastreaza de catre
primitor.
(4) In cazul in care persoana care a primit
bunurile nu a solicitat pastrarea lor, la propunerea comisiei prevazute la alin.(1),
bunurile raman in patrimoniul institutiei sau pot fi transmise cu titlu gratuit unei institutii
publice de profil ori vandute la licitatie, in conditiile legii.
(5) Veniturile obtinute ca urmare a
valorificarii acestor bunuri se varsa la bugetul statului.
CAPITOLUL IV
COORDONAREA,
MONITORIZAREA SI CONTROLUL APLICARII NORMELOR DE CONDUITA
Art.27 Coordonarea
(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici
coordoneaza, monitorizeaza si controleaza aplicarea normelor prevazute de
prezentul Cod de conduita pentru functionarii publici din cadrul autoritatilor si
institutiilor publice.
(2) Ministerul cu atribuții în domeniul
administrației publice coordoneaza si controleaza aplicarea normelor prevazute de prezentul Cod de
conduita etică pentru personalul contractual din cadrul autoritatilor si institutiilor publice.
(3) Prin activitatea sa, Agentia Nationala a
Functionarilor Publici nu poate influenta derularea procedurii de lucru a comisiei de
disciplina din cadrul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca ARGES,
desfasurata in conformitate cu prevederile Legii nr.153/2021.
Art.28 Obligaţiile autorităţilor şi
instituţiilor publice cu privire la asigurarea consilierii etice a
funcţionarilor publici şi a informării şi a raportării cu privire la normele de
conduită
În scopul aplicării eficiente a dispoziţiilor
prezentului cod referitoare la conduita funcţionarilor publici în exercitarea
funcţiilor deţinute, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice vor
desemna un funcţionar public, de regulă din cadrul compartimentului de resurse
umane, pentru consiliere etică şi monitorizarea respectării normelor de
conduită.
Desemnarea consilierului de etică se face prin
act administrativ al conducătorului instituţiei publice. Procedura de
desemnare, atribuţiile şi modalitatea de raportare a instituţiilor şi
autorităţilor în scopul asigurării implementării, monitorizării şi controlului
respectării principiilor şi normelor de conduită a funcţionarilor publici se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici.
Consilierea etică are caracter confidenţial şi
se desfăşoară în baza unei solicitări formale adresate consilierului de etică
sau la iniţiativa sa atunci când din conduita funcţionarului public rezultă
nevoia de ameliorare a comportamentului acestuia. Consilierul de etică are
obligaţia de a nu comunica informaţii cu privire la activitatea derulată decât
în situaţia în care aspectele semnalate pot constitui o faptă penală.
Autorităţile şi instituţiile publice
implementează măsurile considerate necesare pentru respectarea dispoziţiilor
prezentului cod privind principiile şi normele de conduită şi sprijină
activitatea consilierului de etică.
În aplicarea dispoziţiilor prezentului cod
referitoare la conduita funcţionarilor publici, orice activitate care implică
prelucrarea datelor cu caracter personal se efectuează cu respectarea
prevederilor legislaţiei pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
Pentru informarea cetăţenilor, compartimentele
de relaţii cu publicul au obligaţia de a asigura publicarea principiilor şi
normelor de conduită pe pagina de internet şi de a le afişa la sediul
autorităţii sau instituţiei publice, într-un loc vizibil şi accesibil
publicului.
Funcţionarii publici nu pot fi sancţionaţi sau
prejudiciaţi în niciun fel pentru că s-au adresat consilierului de etică cu
solicitarea de a primi consiliere cu privire la respectarea principiilor şi
normelor de conduită.
Art.29 Atribuţiile consilierului de etică
În exercitarea rolului activ de prevenire a
încălcării principiilor şi normelor de conduită, consilierul de etică
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) monitorizează modul de aplicare şi
respectare a principiilor şi normelor de conduită de către funcţionarii publici
din cadrul AJOFM Arges şi întocmeşte rapoarte şi analize cu privire la acestea;
b) desfăşoară activitatea de consiliere
etică, pe baza solicitării scrise a funcţionarilor publici sau la iniţiativa sa
atunci când funcţionarul public nu i se adresează cu o solicitare, însă din
conduita adoptată rezultă nevoia de ameliorare a comportamentului acestuia;
c) elaborează analize privind cauzele,
riscurile şi vulnerabilităţile care se manifestă în activitatea funcţionarilor
publici şi care ar putea determina o încălcare a principiilor şi normelor de
conduită, pe care le înaintează conducătorului instituţiei publice, şi propune
măsuri pentru înlăturarea cauzelor, diminuarea riscurilor şi a
vulnerabilităţilor;
d) organizează sesiuni de informare a
funcţionarilor publici cu privire la normele de etică, modificări ale cadrului
normativ în domeniul eticii şi integrităţii sau care instituie obligaţii pentru
instituţiile publice pentru respectarea drepturilor cetăţenilor în relaţia cu
administraţia publică sau cu instituţia publică respectivă;
e) semnalează practici sau proceduri
instituţionale care ar putea conduce la încălcarea principiilor şi normelor de
conduită în activitatea funcţionarilor publici;
f) analizează sesizările şi reclamaţiile
formulate de cetăţeni şi de ceilalţi beneficiari ai activităţii instituţiei
publice cu privire la comportamentul personalului care asigură relaţia directă
cu cetăţenii şi formulează recomandări cu caracter general, fără a interveni în
activitatea comisiilor de disciplină;
g) poate adresa în mod direct întrebări sau
aplica chestionare cetăţenilor şi beneficiarilor direcţi ai activităţii
instituţiei publice cu privire la comportamentul personalului care asigură
relaţia cu publicul, precum şi cu privire la opinia acestora despre calitatea
serviciilor oferite de AJOFM Arges.
Art. 30 Avertizarea privind fapte de încălcare a legii
Semnalarea unor fapte de încălcare a legii de
către funcționarii publici și personalul contractual, prevăzute de lege ca
fiind abateri disciplinare, contravenţii sau infracţiuni, constituie avertizare
în interes public şi priveşte:
a) infracţiuni de corupţie, infracţiuni
asimilate infracţiunilor de corupţie, infracţiuni în legătură directă cu
infracţiunile de corupţie, infracţiunile de fals şi infracţiunile de serviciu
sau în legătură cu serviciul;
b) infracţiuni împotriva intereselor
financiare ale Comunităţilor Europene;
c) practici sau tratamente preferenţiale ori
discriminatorii în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
d) încălcarea prevederilor privind
incompatibilităţile şi conflictele de interese;
e) folosirea abuzivă a resurselor materiale
sau umane;
f) partizanatul politic în exercitarea
prerogativelor postului, cu excepţia persoanelor alese sau numite politic;
g) încălcări ale legii în privinţa accesului
la informaţii şi a transparenţei decizionale;
h) încălcarea prevederilor legale privind
achiziţiile publice şi finanţările nerambursabile;
i) incompetenţa sau neglijenţa în serviciu;
j) evaluări neobiective ale personalului în
procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare şi eliberare din
funcţie;
k) încălcări ale procedurilor administrative
sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii;
l) emiterea de acte administrative sau de
altă natură care servesc interese de grup sau clientelare;
m) administrarea defectuoasă sau frauduloasă
a patrimoniului public şi privat al instituției publice;
n) încălcarea altor dispoziţii legale care
impun respectarea principiului bunei administrări şi cel al ocrotirii
interesului public.
Art. 30 Sesizarea
(1) Agenția Națională a Funcționarilor Publici
și Ministerul cu atribuții în domeniul administrației publice pot fi sesizate de orice persoana cu privire la:
a) incalcarea
prevederilor prezentului cod de conduita de cate funcționarii publici și
personalul contractual;
b) constrangerea sau amenintarea exercitata asupra funcționarului
public sau asupra personalului contractual pentru a-l determina sa incalce dispozitiile legale in vigoare ori sa
le aplice necorespunzator.
(2) Sesizarea prevazuta la alin.(1) nu exclude sesizarea comisiei
de disciplină competente,
potrivit legii, din cadrul instituției.
(3) Funcționarii publici și angajatii contractuali nu pot
fi sanctionati sau prejudiciati in nici un fel pentru sesizarea cu buna-credinta a organelor disciplinare
competente, in conditiile legii.
Art. 31 Coordonarea şi controlul normelor de conduită pentru personalul
contractual
(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a
coordona, controla şi monitoriza respectarea normelor de conduită de către
personalul contractual, din aparatul propriu sau din instituţiile aflate în
subordine, coordonare sau sub autoritate, cu respectarea prevederilor în
domeniul legislaţiei muncii şi a legislaţiei specifice aplicabile.
(2) Normele de conduită sunt obligatorii pentru personalul
contractual din cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice.
(3) În scopul îndeplinirii corespunzătoare a activităţilor
prevăzute la alin. (1) autorităţile şi instituţiile publice:
a) urmăresc aplicarea şi respectarea în cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice a prevederilor prezentului cod
referitoare la conduita personalului contractual în exercitarea funcţiilor
deţinute;
b) soluţionează petiţiile şi sesizările primite privind
încălcarea prevederilor prezentului cod referitoare la conduita personalului
contractual în exercitarea funcţiilor deţinute sau le transmite spre
soluţionare organului competent, conform legii;
c) elaborează analize şi rapoarte privind respectarea
prevederilor prezentului cod referitoare la conduita personalului contractual
în exercitarea funcţiilor deţinute;
d) asigură informarea publicului cu privire la conduita
profesională la care este îndreptăţit să se aştepte din partea personalului
contractual în exercitarea funcţiei;
e) asigură informarea personalului contractual propriu cu
privire la conduita ce trebuie respectată;
f) colaborează cu organizaţiile neguvernamentale care au
ca scop promovarea şi apărarea intereselor legitime ale cetăţenilor în relaţia
cu personalul din administraţia publică.
(4) Pentru informarea cetăţenilor, compartimentele de
relaţii publice din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice au obligaţia
de a asigura publicitatea şi de a afişa normele privind conduita personalului
propriu la sediul autorităţilor sau instituţiilor publice, într-un loc vizibil.
CAPITOLUL V
RASPUNDEREA
Art.32 Răspunderea
administrativ-disciplinară
(1) Încălcarea cu vinovăţie de către funcţionarii publici
a îndatoririlor corespunzătoare funcţiei publice pe care o deţin şi a normelor
de conduită profesională şi civică prevăzute de lege constituie abatere
disciplinară şi atrage răspunderea administrativ-disciplinară a acestora.
(2) Constituie abateri disciplinare următoarele fapte:
a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;
b) neglijenţa repetată în rezolvarea lucrărilor;
c) absenţa nemotivată de la serviciu;
d) nerespectarea programului de lucru;
e) intervenţiile sau stăruinţele pentru soluţionarea unor
cereri în afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a
confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter;
g) manifestări care aduc atingere prestigiului autorităţii
sau instituţiei publice în care funcţionarul public îşi desfăşoară activitatea;
h) desfăşurarea în timpul programului de lucru a unor
activităţi cu caracter politic;
i) refuzul nemotivat de a îndeplini atribuţiile de serviciu;
j) refuzul nemotivat de a se supune controlului de
medicina muncii şi expertizelor medicale ca urmare a recomandărilor formulate
de medicul de medicina muncii, conform prevederilor legale;
k) încălcarea prevederilor referitoare la îndatoriri şi
interdicţii stabilite prin lege pentru funcţionarii publici, altele decât cele
referitoare la conflicte de interese şi incompatibilităţi;
l) încălcarea prevederilor referitoare la
incompatibilităţi dacă funcţionarul public nu acţionează pentru încetarea
acestora într-un termen de 15 zile calendaristice de la data intervenirii
cazului de incompatibilitate;
m) încălcarea prevederilor referitoare la conflicte de
interese;
n) alte fapte prevăzute ca abateri disciplinare în actele
normative din domeniul funcţiei publice şi funcţionarilor publici sau
aplicabile acestora.
(3) Sancţiunile disciplinare sunt:
a) mustrarea
scrisă;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă
de până la 3 luni;
c) diminuarea
drepturilor salariale cu 10-15% pe o perioadă de până la un an de zile;
d) suspendarea
dreptului de promovare pe o perioadă de la unu la 3 ani;
e) retrogradarea într-o funcţie publică de nivel inferior,
pe o perioadă de până la un an, cu diminuarea corespunzătoare a salariului;
f) destituirea din
funcţia publică.
(4) Ca urmare a săvârşirii abaterilor disciplinare
prevăzute la alin. (2), se aplică următoarele sancţiuni disciplinare:
a) pentru abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2)
lit. a), b) şi d), se aplică una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la
alin. (3) lit. a) sau b);
b) pentru abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2)
lit. c) se aplică una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la alin. (3)
lit. b)-f);
c) pentru abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2)
lit. e)-h), se aplică una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la alin.
(3) lit. c)-f);
d) pentru abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2)
lit. i)-k) şi m), se aplică una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la
alin. (3);
e) pentru abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2)
lit. l), se aplică sancţiunea disciplinară prevăzută la alin. (3) lit. f), în
condiţiile prevăzute la art. 520;
f) pentru abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2)
lit. n), se aplică una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la alin. (3).
(5) Conform O.G. nr.137/2020 privind prevenirea și
sancționarea tuturor formelor de discriminare, rep., cu moficările și
completările ulterioare, constituie hărţuire şi se sancţionează contravenţional
orice comportament pe criteriu de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie,
categorie socială, convingeri, gen, orientare sexuală, apartenenţă la o
categorie defavorizată, vârstă, handicap, statut de refugiat ori azilant sau
orice alt criteriu care duce la crearea unui cadru intimidant, ostil, degradant
ori ofensiv.
(5^1) Constituie hărţuire morală la locul de muncă şi se
sancţionează disciplinar, contravenţional sau penal, după caz, orice
comportament exercitat cu privire la un angajat de către un alt angajat care
este superiorul său ierarhic, de către un subaltern şi/sau de către un angajat
comparabil din punct de vedere ierarhic, în legătură cu raporturile de muncă,
care să aibă drept scop sau efect o deteriorare a condiţiilor de muncă prin
lezarea drepturilor sau demnităţii angajatului, prin afectarea sănătăţii sale
fizice sau mentale ori prin compromiterea viitorului profesional al acestuia,
comportament manifestat în oricare dintre următoarele forme:
a) conduită ostilă sau nedorită;
b) comentarii verbale;
c) acţiuni sau gesturi.
(5^2) Constituie hărţuire morală la locul de muncă orice
comportament care, prin caracterul său sistematic, poate aduce atingere
demnităţii, integrităţii fizice ori mentale a unui angajat sau grup de
angajaţi, punând în pericol munca lor sau degradând climatul de lucru. În
înţelesul prezentei legi, stresul şi epuizarea fizică intră sub incidenţa
hărţuirii morale la locul de muncă.
(5^3) Fiecare angajat are dreptul la un loc de muncă
lipsit de acte de hărţuire morală. Niciun angajat nu va fi sancţionat,
concediat sau discriminat, direct sau indirect, inclusiv cu privire la
salarizare, formare profesională, promovare sau prelungirea raporturilor de
muncă, din cauză că a fost supus sau că a refuzat să fie supus hărţuirii morale
la locul de muncă.
CAPITOLUL VI
DISPOZITII FINALE
Art.33 Comisia
de disciplină
(1) În cadrul instituţiilor publice se constituie comisii
de disciplină. Comisiile de disciplină sunt structuri deliberative, fără
personalitate juridică, independente în exercitarea atribuţiilor ce le revin,
având următoarea competenţă:
a) analizarea faptelor sesizate ca abateri disciplinare
prevăzute la art. 32 alin. (2), cu excepţia abaterii disciplinare referitoare
la incompatibilităţi prevăzută la art. 32 alin. (2) lit. l);
b) propunerea sancţiunii disciplinare aplicabile
funcţionarilor publici;
c) sesizarea autorităţii responsabile de asigurarea
integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenirea
corupţiei instituţionale pentru abaterea disciplinară referitoare la
incompatibilităţi prevăzută la art. 32 alin. (2) lit. l), în vederea
verificării şi soluţionării.
(2) În cazul în care sunt indicii că fapta săvârşită de
funcţionarul public poate angaja răspunderea civilă, penală sau administrativă
contravenţională ori patrimonială, comisia de disciplină are obligaţia de a lua
măsurile legale ce se impun în vederea sesizării organelor abilitate.
Art. 34 Asigurarea
publicitatii
Prezentul Cod de conduită etică va fi adus la cunoștință
tuturor angajaților Agenției
Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Arges, iar angajații sunt responsabili de respectarea acestuia.
Pentru
informarea cetățenilor, Codul de conduită etică va fi postat pe site- ul AJOFM Arges.